Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag satt här och funderade på vad som skiljer en "vanlig" V70n och exempelvis en Polis eller Taxi-V70? Det är väl Specialbilar på Volvo som tillverkar dessa?
NCR skrev:Jag satt här och funderade på vad som skiljer en "vanlig" V70n och exempelvis en Polis eller Taxi-V70? Det är väl Specialbilar på Volvo som tillverkar dessa?
Vet inte om du tänkt på det men polisbilarna har ofta blåa saftblandare på taket. :D :D :D
Kostas skrev:
NCR skrev:Jag satt här och funderade på vad som skiljer en "vanlig" V70n och exempelvis en Polis eller Taxi-V70? Det är väl Specialbilar på Volvo som tillverkar dessa?
Vet inte om du tänkt på det men polisbilarna har ofta blåa saftblandare på taket. :D :D :D
Hehe, jag tänkte mer på upphängning, stötdämpare, motor osv...dvs om det är någon skillnad mot vanliga v70.
NCR skrev:
Kostas skrev:
Hehe, jag tänkte mer på upphängning, stötdämpare, motor osv...dvs om det är någon skillnad mot vanliga v70.
Det jag vet är i alla fall att man konstruerat en Taxi-dörr så att den går att öppna mer än i en "vanlig" V70. Sen var det några fler saker, men jag kommer inte ihåg detta på rak arm :oops: Återkommer i denna tråd ifall jag får fram mer info om detta.
Användarvisningsbild
av CarMan
det där med dörren har jag aldrig lagt märke till, är du säker på att det stämmer...
en taxi har ett extra kontaktstycke som det fins hastighetssignal i & den har en annan panel i bagager på v70 för att man ska få en fin montering av taxametern. sen så är det helekoptertape under handtagen för att ej slite på lacken & det ligger en extra matta uppe på den avnliga mata i baksätet, denna matta paserar även över "kardantunneln".

det är det ända jag känner till om taxi.

polisbilarna därimot är krafitgt ombyggda i elsystemet & enentuelt så har dom en kraftigare mustning i bakvagnen på grund utav den tunga utrustning dom släpar på.

likbilar & ambulancer har en kraftig ombyggnar plåtmässigt, kan återkomma om dessa bilar i vinter, då jag sak på studjebesök där dom byggs.
Användarvisningsbild
av Ramon
CarMan skrev:det där med dörren har jag aldrig lagt märke till, är du säker på att det stämmer...
en taxi har ett extra kontaktstycke som det fins hastighetssignal i & den har en annan panel i bagager på v70 för att man ska få en fin montering av taxametern. sen så är det helekoptertape under handtagen för att ej slite på lacken & det ligger en extra matta uppe på den avnliga mata i baksätet, denna matta paserar även över "kardantunneln".

det är det ända jag känner till om taxi.

polisbilarna därimot är krafitgt ombyggda i elsystemet & enentuelt så har dom en kraftigare mustning i bakvagnen på grund utav den tunga utrustning dom släpar på.

likbilar & ambulancer har en kraftig ombyggnar plåtmässigt, kan återkomma om dessa bilar i vinter, då jag sak på studjebesök där dom byggs.
Det där med att dörren går att öppna ytterligare lite grann, läste jag någonstans, kommer dock inte ihåg vart det var... Man kanske inte märker det på grund av att det är så lite som skiljer, handlar antagligen om någon ynka centimeter...
Användarvisningsbild
av Ramon
Brainded skrev:Taxi har varit uppe tidigare här i forumet, här är en länk till tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2418

/Anders
Ja, just det :idea: Det var i den tråden jag läst om den större öppningsvinkeln på dörrarna! Tackar så mycket Brainded :)
av NCR
Då återstår ju polisbilarna. Skall bli spännande att höra vad Carman fick se på sitt studiebesök sedan...

*Edit* Likbilar och Ambulanser var det visst, jaja...blir spännande i alla fall.. :lol:
Användarvisningsbild
av Loner
Polisbilarna har väl annan väghållningssats som standard, samma som T5? Sen skiljer det väl lite på elen oxå.

/L
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]