Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej.
Undrar hur man gör när man skall byta de lampor som lyser upp klocka, hastighetsmätare, tempmätare osv. Jag har redan tidigare försökt en gång men lyckades inte riktigt, jag kom då så långt att jag hade hela mätarhuset löst, så att jag kunde dra ut det ca 5 cm men sen gick det inte längre. Är det bara att dra eller? Jag drog en del men vågade inte dra mer för att jag var rädd att ta sönder nåt.

Sen undrar jag vad det är för lampor som skall dit så man kan införskaffa sig dem innan man sätter igång med nästa försök.

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du hastighetsmätarvajer är det nog den som hindrar. (Var väl 85 eller 86 det bytte till elektrisk givare i bakaxeln...?) Ta inte i, trä upp handen bakom och koppla loss den. Det finns två typer, en som man vrider lite motsols, och en man klämmer in hakar på.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vet ej om jag har vajer men det är en 83a så det har jag nog då. Sist jag försökte lyckades jag inte få ut den så långt att man kunde komma in med handen bakom. Men jag får väl försöka lirka lite.
Vet du vad det är för lampor?
av Hemulen
Hej. Ta bort panelen som sitter under ratten,ovanför pedalerna så kommer du åt att lossa vajern.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Underifrån ja, var kanske lite otydlig där... Med lite vana byter man lampor den vägen med.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Sparkz skrev:Underifrån ja, var kanske lite otydlig där... Med lite vana byter man lampor den vägen med.
Jag bytte lampor idag. Jag lyckades inte lossa vajern men det gick bra att byta underifrån som du sa även om det var lite pill.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]