wide skrev:*asg*.
Man måste våga föra att vinna fegisar! :), 20spänn mot att nån klåpare löder(ja på T4an måste nan det) in en chip, som kan ge an massa strul.
Själklart är det korkat att köra med Pys, men det är en lite fingervisning om man tycker det är värd att chippa senare.
Ja alla bilar är induviduella, men skulle vara kul att veta hur många som verkligen rasat pga av detta. Vet bara ett par st 2.0t som rasat. Däremot vet jag en hel del galningar som kört med ryckt slang på denna, så den laddar typ 1,1 mot originalet 0,6 utan ras.....
Inte smart men lite kul...
Har sett mappkruvor med eftermarkssprut på T4an och där finns det marginaler, och min körde som sagt på rullade landsväg med gott resultat...
Du vet inte vad du pratar om. "Utan ras" säger ingenting om vad som händer i motorn. Hur vet du att den inte knackar? Och att den har körts på en rullande landsväg, vad spelar det för roll? Är det någon skillnad där mot på den riktiga landsvägen?
Du har inte en aning om vad som händer i motorn, och därför är det ren idioti att göra som du gör. Jag säger detta för att jag själv har varit där. Den gången handlade det om en B230FT där jag ökade laddet med 0,2 bar. Allt gick hur bra som helst i 4 år och helt plötsligt i en uppförsbacke (inte fullt ladd) tittar en vevstake ut genom blocket. Alla kolvarna visade sig vara helt smälta i toppen. Det hade alltså knackat så pass mycket så att kolvtopparna smälte och dessutom skapades så höga cylindertryck när det knackade så att 2 kolvbultar brast.
Det tycks gå bra men det är ingen bekräftning på att motorn tycker samma sak.
Om du använder säkerhetsmarginalen,
vad händer då när laddtrycket peakar? Jo, det knackar så klart.
V90 T6 Polestar Inscription -2018
XC90 D5 R-design -2016