av XC90_Executive - sön 10 feb 2008, 22:49
- sön 10 feb 2008, 22:49
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt. BMW har drivlinor/motorer/lådor i absoluta världsklass! MEN, hållbarheten har ju visat sig vara lite mera osäkert. Både M3 och M5 har haft problem med drivlinan. Även dieselmotorerna har haft problem.
Volvos säkerhet ligger på en väldigt hög nivå på alla bilar. Volvo ligger fortfarande i absoluta toppen vad det gäller säkerhet. Att säga samma sak om BMW vore lögn...tyvärr. Men dom ligger före på andra områden istället!
Jag skulle säga att Volvo ligger ungefär i samma nivå som de flesta vad det gäller förbrukning. Möjligtvis något högre. Felet de flesta gör i nuläget är att dom jämför V70N 2.5T med V70II 2.5T och förväntar sig bättre prestanda och lägre förbrukning......
Steff 99 skrev:Skall man se till resurser så borde väl ändå Ford-koncernen ha minst lika stora resurser som exv. BMW. som jämfört är en liten tillverkare.Ford har stora resurser, ja. Men ta 100% av alla pengarna till Volvos nya motorer? BMW har garanterat mer att röra sig med!
Att BMW:s drivlinor är dåliga , då vet man nog inte vad man talar om, det är väl ändå där som BMW legat före många andra tillverkare och även fått mycket kredit för bra motorer, växellådorna har väl haft samma problem hos BMW som för de övriga som använder samma leverantörer av lådor.
Du brukar ju raljera över andra märken totala avsaknad av säkerhets tänk , visst Volvo är och har varit framstående inom säkerhetsområdet, men som väl är, så kommer och har väldigt många andra tillverkare kommit i kapp och även förbi..man skall väl se både Volvo o SAAB som föregångare.
MEN, inom motor utvecklingen ligger Volvo tyvärr efter , en bränsleförbrukning som är 15-20% högre än flertalet av andra tillverkare med jämförbara motorer och prestanda.
Förhoppningen är ändå att Volvo kommer med sina nya motorer inom en snar framtid, det behövs om man inte skall halka efter.
Vid förbrukningstester när man jämför vad tillverkaren uppger och vad resultatet blir i verkligheten var BMW det Eurpeiska märket som hade bästa resultatet av alla tillverkare, de bästa var Japanerna , Volvo låg tyvärr ganska risigt till totalt.
Jag kanske uttryckte mig lite luddigt. BMW har drivlinor/motorer/lådor i absoluta världsklass! MEN, hållbarheten har ju visat sig vara lite mera osäkert. Både M3 och M5 har haft problem med drivlinan. Även dieselmotorerna har haft problem.
Volvos säkerhet ligger på en väldigt hög nivå på alla bilar. Volvo ligger fortfarande i absoluta toppen vad det gäller säkerhet. Att säga samma sak om BMW vore lögn...tyvärr. Men dom ligger före på andra områden istället!
Jag skulle säga att Volvo ligger ungefär i samma nivå som de flesta vad det gäller förbrukning. Möjligtvis något högre. Felet de flesta gör i nuläget är att dom jämför V70N 2.5T med V70II 2.5T och förväntar sig bättre prestanda och lägre förbrukning......