Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Hej. Tittar på ett schema ur Haynes,84-88-års modell, enligt det ska du ha en rosa sladd till tankpumpen och det ska gå en svart sladd till jord. Till bensinmätaren ska det vara en gråvit sladd som går till instrumentet och en svart till jord. Bra funktion som stoppar en om någon annan hinner före med inlägg i detta fall sparkz. ?:-/
Användarvisningsbild
av Sparkz
Grå/vit till instrumentet och brun till jord i elcentralen i Volvos kopplingsschema och i mitt minne... Alltså en jordskena på undersidan av elcentralen som i sin tur är jordad nere på höger A-stolpe. Men den jorden är det sällan några problem med så det spelar mindre roll. Man kan ju alltid mäta resistans mellan den bruna och plåten.
av Hemulen
Hej. "Sparkz" ,du har rätt :D .Har kollat andra scheman,där figurerar det en brun sladd som går till hastighetsgivaren. Tror den sedan går till ett kontaktstycke bakom instrumentet. Lägg märke till att jag även kollat andra Haynesscheman på nätet, där finns den bruna sladden med, men inte i min Haynesbok, alltså feltryck i den upplagan. :wink:
av kanakaz
Sparkz skrev:Här ser du det ena strecket:
Bild
Det andra är bakom anslutningen till påfyllningen. De ska ligga vågrätt så pumpen hänger neråt i tanken.
Bild

Okej, så själva böjningen ska alltså gå framåt på bilen så att säga, sett bakifrån? E ju värt att kolla hur den sitter faktiskt! Elcentralen sitter bakom stereon/askafatet där fram va? Jordpunkt i höger a-stolpe är kollad och slipat plåt-rent samt nya skruv och dratt åt rejält! Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av igelkottar
kanakaz skrev:Det är ingen som har någon idé om varför tankmätaren reagerar på tutan? Tutan ger väll bara jord när man trycker på den... Skumt..! :roll:
Kolla på http://smithimage.com/users/fassan/
Där finns det mycket om elfel.

Jag gissar på att jorden till instrumentet är bruten på något ställe
Användarvisningsbild
av Sparkz
kanakaz! Du har en framtid som bildesigner! :D
Men tankarmaturen sitter snett på baksidan på tanken, inte platt uppepå. Det vita röret ska vara lodrätt när den sitter på plats. Och så är ju tanken framför bakaxeln:
Bild
Fast inte riktigt så långt fram kanske...
av kanakaz
Sparkz skrev:kanakaz! Du har en framtid som bildesigner! :D
Men tankarmaturen sitter snett på baksidan på tanken, inte platt uppepå. Det vita röret ska vara lodrätt när den sitter på plats. Och så är ju tanken framför bakaxeln:
Bild
Fast inte riktigt så långt fram kanske...

Man får tacka! :lol: nu förstår jag hur du menar iaf men jag bifogar ytterliggare en bild så inga missförstånd uppstår..! :wink:
Bild
av kanakaz
igelkottar skrev:
kanakaz skrev:Det är ingen som har någon idé om varför tankmätaren reagerar på tutan? Tutan ger väll bara jord när man trycker på den... Skumt..! :roll:
Kolla på http://smithimage.com/users/fassan/
Där finns det mycket om elfel.

Jag gissar på att jorden till instrumentet är bruten på något ställe
Mmm.. Men har för mej att vi testade med jord direkt från batteriet till instrumentets jordnings punkter utan förändring, men det var ju iaf med den gamla armaturen... hmm... ?:-/
Batterifråga?

Mitt batteripack från bilen, dvs det som jag[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]