Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är det ju snart dags att tänka på vinterdäck och fälg och det är så att jag har fyra fina däck som jag köpte innan förra vintern till min dåvarande Saab (sorry, kunde inte låta bli att häda). De sitter på plåtfälg men bultmönstret är ju inte detsamma, så de åker.

Tänkte köpa fyra nya plåtfälgar, men frågan är nu om jag kan använda mina vinterdäck över huvud taget? De är av dimensionen 195/65 R15 och enligt handboken till min nuvarande V70 2.5T -99 så fungerar på vissa S/V70 endast 16-tumsfälgar och vissa klarar även 15-tums, iom att bromsskivorna är olika stora för olika modeller. Kan jag ha 15-tumsfälg på min bil tro? Hur tar jag reda på det? Monterat original har jag fälgen Persus 6,5x16". Kan jag mäta mig till om jag har de stora eller de små skivorna?
seattlegrunge skrev:Nu är det ju snart dags att tänka på vinterdäck och fälg och det är så att jag har fyra fina däck som jag köpte innan förra vintern till min dåvarande Saab (sorry, kunde inte låta bli att häda). De sitter på plåtfälg men bultmönstret är ju inte detsamma, så de åker.

Tänkte köpa fyra nya plåtfälgar, men frågan är nu om jag kan använda mina vinterdäck över huvud taget? De är av dimensionen 195/65 R15 och enligt handboken till min nuvarande V70 2.5T -99 så fungerar på vissa S/V70 endast 16-tumsfälgar och vissa klarar även 15-tums, iom att bromsskivorna är olika stora för olika modeller. Kan jag ha 15-tumsfälg på min bil tro? Hur tar jag reda på det? Monterat original har jag fälgen Persus 6,5x16". Kan jag mäta mig till om jag har de stora eller de små skivorna?
Turbo-modellen, som ju du har, behöver minst 16" då bromsskivorna har större diameter.
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
Ajaj... misstänkte det.. suck :(
Bara till att kränga mina fina vinterdäck då... och plåtfälgarna så klart...

Tack för hjälpen ännu en gång :)
av Jesper
Hej!

Behövs inga 16 tummare på den gamla V70(850 modellen) om det är en 2.5T. 15 tum går alldeles utmärkt(och om du frågar mig , så är det dessutom att föredra!).
Vet inte hur T5 och R-modellen är men jag misstänketr att påtminstone R kräver 16 tum.

Mvh

Jesper
Användarvisningsbild
av Ramon
Jesper skrev:Hej!

Behövs inga 16 tummare på den gamla V70(850 modellen) om det är en 2.5T. 15 tum går alldeles utmärkt(och om du frågar mig , så är det dessutom att föredra!).
Vet inte hur T5 och R-modellen är men jag misstänketr att påtminstone R kräver 16 tum.

Mvh

Jesper
Hm, konstigt, stod 16" för V70 '99 2.5T på ett ställe jag läste på... :???: Kanske stod fel då... Eller så funkar det med 15" också, fast man rekommenderar 16". Funkar det med 15", så ska du köra på det ja.
av Jesper
Våran levererades av Volvo med 15 tum
så det är inga problem!
Användarvisningsbild
av Ramon
Jesper skrev:Våran levererades av Volvo med 15 tum
så det är inga problem!
Okej, kör på 15" seattlegrunge! Stod antagligen fel där jag läste :evil:
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
Tack så mycket för hjälpen Jesper och Ramon!
Värdefull hjälp från er, ni är suveräna :)
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
Nu fick jag tag på fyra mycket fina 850-fälgar (Cetus 5-håls, 15 tum), för 1200 spänn som jag kan ha till mina vinterdäck jag pratade om ovan. Har dessa rätt bultcirkel till min V70?

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]