Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Goleg
Hallå

Jag hadde tänkt att köpa nya dubbade vinterdäck till min 960 -91, så jag kollade lite på den lokala marknaden (Linköping), men jag tyckte att priserna var lite väl höga.
Jag har läst att det skall vara billigare att beställa däck från Tyskland så jag har försökt hitta något företag som säljer däck över nätet men utan något större resultat.

Nu undrar jag om det är någon som känner till något sådant företag på nätet?
Och om det är någon som har några erfarenheter av att beställa däck från Tyskland?

Tack på förhand Jonas S
av Mera_Volvo
Hej.
Jag köpte i somras däck från http://www.dackonline.se till bra pris.
De var E-märkta och godkända.
Bra service och mycket bra priser. Inget problem för varken mig eller mina släktningar som handlat.
För min del var det restnoterat ett par veckor. Det fick jag dock besked om. (Någon svarsmail har kommit på tyska men det brukar vara svenska mail)

Alla priser inkluderar frakt hem till dig och även svensk moms.

Jag köpte nyligen ett par Pirelli P7 till nästan halva priset.

Lycka till.
av Goleg
Hej

Tackar för svar, jag har varit och kollat på sidan och det var betydligt billigare än här i stan.
men jag insåg att det var en hel vetenskap med att köpa däck, jag har aldrig behövt göra det tidigare.

jag hadde fänkt köpa dubbade Nokian däck, men undrar är det bara att köpa samma däckdimentioner som mina sommar däck (185/65 R15 T) eller är det annorlunda dimentioner när det gäller vinter däck som gäller?

Tack på förhand
av Mera_Volvo
Hej.
Jag är ingen däckexpert men normalt är det samma dimension mellan sommar och vinterdäck om man håller sig kring de dimensioner du nämner.
Till vår nyare bil med högfartsdäck (W) och annan profil skiljer det sig mellan sommar och vinterdäck.
Det viktiga är att de har rätt rullomkrets och att de klarar hastighetsklass och belastning efter bilens behov.

Har du en nyare bil (ett par enstaka år) är den troligen "helbilsgodkänd" i EU och då står det i bilens registreringspapper vilka dimensioner bilen får ha.

På den internetsida jag nämnde finns en enkel "guide" som ger dig svar om du matar in vilken bil, årsmodell etc som du har.

Lycka till. :wink:
av Goleg
Hallå igen

Jag kollade guiden, hadde inte sätt den tidigare den låg lite i skym undan. och kom fram till att det blir dimentionen 185/65 R15 88T dubbade vinterdäck till min bil nu gäller det bara att komma på hur mycket pengar man skall lägga ner på däcken, det finns ju priser från ca: 600:- - 1200:- får se hur snål man är i slutändan? :)

Tack så mycket för hjälpen.

Ha det gott på vägen
Jonas S
Användarvisningsbild
av Wanchai
Jag köpte däck från http://www.bythjul.com. Det kanske inte är superbilligt men hyfsade priser och snabba leveranser.
av into
Goleg skrev:Hallå igen

Jag kollade guiden, hadde inte sätt den tidigare den låg lite i skym undan. och kom fram till att det blir dimentionen 185/65 R15 88T dubbade vinterdäck till min bil nu gäller det bara att komma på hur mycket pengar man skall lägga ner på däcken, det finns ju priser från ca: 600:- - 1200:- får se hur snål man är i slutändan? :)

Tack så mycket för hjälpen.

Ha det gott på vägen
Jonas S

Har pendlat under en massa år (9000 mil/år) och provade en vinter att snåla men redan första resan fick jag tvärbromsa för att slippa få en Ren i fronten och då tappade däcken totalt friktionen så bilen gick snabbare än innan jag bromsade, turligt nog så slapp jag undan med blotta förskräckelsen. Dagen efter fick däckverkstaden tillbaka "Hockeypuckarna" och fick lägga på riktiga vinterdäck.
av Mera_Volvo
Håller med...
Snåla inte på kvalitén när ni köper däck. Satsa på riktiga kvalitetsdäck och sök därefter bra priser på dessa.
Att inte har bästa grepp i sina däck är fullkomligt livsfarligt. Det är ju enda kontakten man har med marken (förhoppningsvis...).

Nordiska vinterdäck är min åsikt. (Läs Nokian eller Gislaved - som inte längre finns, suck)

Sommardäck skall givetvis även de hålla hög kvalitet. Speciellt om man kör friskt och det är blött.

/ Ove
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Trådlyft...

Ingen som köpt däck I Tyskland? Alltså på plats. Även om däckonline är billiga i Sverige är SAMMA firma ändå billigare i Tyskland. Vi här i söder har ju inte så långt till Tyskland. Och är man ändå nere för att handla öl till normala priser så kanske däck kunde vara något att kika på med?
Så om någon känner till nån bra och billig firma nära/i Puttgarden eller Rostock hade tips emottagits med värme.

Mvh Roger
Varför tycker ni det är så viktigt med nordiska däck? Ofta är dom ju inte bra i vått / blött / tort väglag..

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]