Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ateist75
hemglass skrev:
Plutten skrev:"Motor serv erfordras"
På min var det farthållaren, givare vid bromspedal.
Meeen det kan nog vara vad som helst
JAg märkte först att farthållarknappen (cruise) inte gick att trycka in.... men vid uppstart av motor igen så fungerade den....ibland. Men i samband med det så lyste varningslampan... det kan vara det.....:-)
Jag plockade bort kontaktdon till ABS modulen (ECM har jag för mig den heter) och sprayade med kontaktspray. Kan vara värt ett försök då den är länkad med bl.a cruise control.
//Patrik.
av classekock
camaro69 skrev:
classekock skrev:Har precis fått det problemet jag me. Då är min fråga vad ni gjorde åt det. är det nåt man kan fixa själv eller måste man in på volvo?
Årsmodell och motortyp kan vara bra att veta för att ge dig ett någorlunda korrekt svar. :wink:

glömmde det. Har en V70 2,4t som är chipad med tmc.
av matzen10
När min lös var det lambda-sonden som sa ifrån; efter ett byte av flexröret.
I mitt fall märktes höjd bensinförbrukning bara.
Lätt att ordna till genom Volvoverkstaden som läser ut felkoden och återställer (i mitt fall).

M V H
---< M10
av classekock
matzen10 skrev:När min lös var det lambda-sonden som sa ifrån; efter ett byte av flexröret.
Lätt att ordna till genom Volvoverkstaden som läser ut felkoden och återställer (i mitt fall).

M V H
---< M10
Jo känner väl att jag måste åka in till volvo och läsa av. Men problemt är att den i chippad av tmc tunning och detta försvinner om jag skulle koppla upp den till en dator.
Användarvisningsbild
av Xioz
classekock skrev:
matzen10 skrev:När min lös var det lambda-sonden som sa ifrån; efter ett byte av flexröret.

M V H
---< M10
Jo känner väl att jag måste åka in till volvo och läsa av. Men problemt är att den i chippad av tmc tunning och detta försvinner om jag skulle koppla upp den till en dator.

därför man alltid ska köpa PPC trimm!
av Totte_T6
classekock skrev:

M V H
---< M10
Det händer inte vid en felsökning/återställning av larm(er) utan endast vid en mjukvaru uppgradering av motorstyr-enheten
vid tex byte av gas-spjället etc. eller en "total upgrade" av bilens mjukvaror.
jag har varit inne hos Volvo och haft en check, och nollat larmer, och jag har i alla fall kvar mitt trim/optimering :)

Jag kan hålla med att PPC har sina fördelar! förutom priset då...

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]