Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nog vibrerar en 4:a mer än en 5:a (bortsett från boxerfyror). Då måste det bero mera på installationen. Jag har en fyrcylindrig diesel-Audi också och jämfört med den är D5:an rena jetmotorn: :) På fullgas har förstås Volvon ett hårt ljud men jag tycker egentligen inte att den vibrerar särskilt mycket, annat än på riktigt låga varv.
Sen undrar jag om det verkligen finns balansaxlar i Volvos femcylindriga motorer. Det brukar ju vara radfyror som förses med balansaxlar när tillverkarna försöker få till gångkulturen. En rak sexa är ju suverän i det hänseendet.
Angående motorbalans vid olika cylinderkonfigurationer så hittar jag bland annat detta i Wikipedia:

"A 5-cylinder engine gets a power stroke every 144 degrees, (720° ÷ 5 = 144°). Since each power stroke lasts 180 degrees, this means that the power strokes have some overlap and the engine runs more smoothly than a non-overlapping 4-cylinder engine.

A 5-cylinder engine also gains smoothness over a 4-cylinder engine, because there is no point when all pistons reverse direction at the same time. A typical inline-4 has the center pistons rising and falling together and the outer pistons rising and falling together. When pistons #1 and #4 are at top dead centre (TDC), #2 and #3 are at bottom dead centre (BDC).

Every cylinder added beyond five increases the overlap of firing strokes and makes for a smoother engine. An inline-6 gets a power stroke every 120 degrees. So there is more overlap (180° - 120° = 60°) than in a 5-cylinder engine (180° - 144° = 36°). However, this increase in smoothness of a 6-cylinder engine over a 5-cylinder engine is not as pronounced as that of a 5-cylinder engine over a 4-cylinder engine. The inline-5 loses less power to friction as compared to an inline-6. It also uses fewer parts, and it is physically shorter, so it requires less room in the engine bay, allowing for transverse mounting."

Egentligen borde det kanske sitta en stjärnmotor under huven? Gärna då en tvåtaktare. Varför inte diesel?
Iallafall.
Artikeln i sin helhet är i mitt tycke ett fynd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:P ... igurations
Senast redigerad av 1 pv!, redigerad totalt 0 gånger.
Jag först¨år faktiskt inte riktigt vad Volvo sysslar med ibland.

Den bästa dieselinstallationen finns i de gamla P2-bilarna! Kanske inte vad gäller den allra första dieseln som var en 10 år gammal Audidiesel inköpt från VAG-koncernen men jag tänkte främst på Volvos egna D5:or på 163 resp. 185hk. De funkar konstigt nog bäst i S60/V70/S80/XC90! Där är de bäst dämpade och går mest avskärmat från övriga bilen, sen att S60/V70 släpper in mer vindbrus och däcksbuller jämfört me de nyare är väl en annan sak. I S40N/V50 bullrar D5 på som aldrig förr och i S80N/V70II/XC70II är de inte heller särskilt sofistikerade. Kan ju vara att de nyare stora modellerna är så mycket tystare i övrigt att motorn upplevs surra mera men det är en förbaskat traktorliknande ljudsensation, åtminstonde i de exemplar jag provat. Ska ut och prova polarens XC70II D5 igen i helgen så jag ska ge den en andra chans åtminstonde.
Billy skrev:Jag först¨år faktiskt inte riktigt vad Volvo sysslar med ibland.

Den bästa dieselinstallationen finns i de gamla P2-bilarna! Kanske inte vad gäller den allra första dieseln som var en 10 år gammal Audidiesel inköpt från VAG-koncernen men jag tänkte främst på Volvos egna D5:or på 163 resp. 185hk. De funkar konstigt nog bäst i S60/V70/S80/XC90! Där är de bäst dämpade och går mest avskärmat från övriga bilen, sen att S60/V70 släpper in mer vindbrus och däcksbuller jämfört me de nyare är väl en annan sak. I S40N/V50 bullrar D5 på som aldrig förr och i S80N/V70II/XC70II är de inte heller särskilt sofistikerade. Kan ju vara att de nyare stora modellerna är så mycket tystare i övrigt att motorn upplevs surra mera men det är en förbaskat traktorliknande ljudsensation, åtminstonde i de exemplar jag provat. Ska ut och prova polarens XC70II D5 igen i helgen så jag ska ge den en andra chans åtminstonde.
Har du kört någon P2 -06 eller nyare? Dieslarna med partikelfilter är törstigare och - iallafall i mitt tycke - lite råare i gången (tänker då främst på D5 185 som jag tidigare körde mycket).
Man kan ju se på det här med motorer på många sätt.

Det är inte några större fel på Volvos motorer, men visst kanske man saknar möjligheterna att köpa en Volvo som har samma prestanda som dom bättre BMW och Audi.

Men Volvos T6:a finns ju med 350hk och etanoldrift, det har väl HEICO sett till.
Att Volvo klämmer in dom där små etanolspisarna har jag också svårt att förstå, men jag ser heller inte etanol som något av framtidens bilbränslen. Så personligen skiter jag i om det finns etanol eller inte. Ser mera framemot andra varianter.

Men en sak som jag också anser lite störande när det gäller Volvos motoralternativ är just att dom sänkte effekten i sin 2.5T för att den inte skulle konkurera med 3.2:an. Men tyvärr så gör den det i alla fall eftersom det är en turbomaskin och den har högre vrid längre ner i registret.
3.2:an har för liten effekt, VW och Audi har ju också en 3.2 liters spis och den ger ju 255hk eller mer medans volvos ger 238.

Sen så är det faktiskt så att Volvos T6:a med AWD går billigare än 3.2 med AWD, i alla fall om man ska tro Volvos egna siffror.

Men Volvos största problem är nog inte motorerna. Dom behöver nog titta mer på Automatlådorna tycker jag, dom nya jag testat växlar långsamt, men hyfsat mjukt i alla fall. Men vad Volvo behöver är ju en rejäl DSG låda som klarar höga effekter.
Guligan skrev:
Billy skrev:Jag först¨år faktiskt inte riktigt vad Volvo sysslar med ibland.

Har du kört någon P2 -06 eller nyare? Dieslarna med partikelfilter är törstigare och - iallafall i mitt tycke - lite råare i gången (tänker då främst på D5 185 som jag tidigare körde mycket).
Jag har aldrig ägt någon D5 själv men min bekant är nu inne på sin tredje D5 bil. Han har haft V70N D5 163hk -04, V70N D5 185hk -06 och nu bytt till en XC70II D5 -07. Jag har ej prövat dom på längre etapper men min personliga uppfattning är att det är ingen större skillnad på ljud- eller motorgång vad gäller 163hk och 185hk i V70N och visst är de råare kanske än i den nya modellen, men det är just när man kör hans nya bil som i övrigt är så tyst och sofistikerad men så fort man nuddar gasen tränger sig dieselknattret rakt in i kupén och så där påträngade upplevde jag det inte i dom äldre, men som jag sa tidigare kan ju också bero på att dom nya är så mycket tystare och sofistikerade på alla andra punkter. Jag blir imponerad av de nya S80N/V70II/XC70II på de flesta punkter och dom är flera pinnhål högre upp på betygsskalan jämfört med de gamla P2-bilarna på nästan allt, men de 5-cyl dieslarna känns inte riktigt harmoniserade med bilarna i övrigt. Visst, jag förstår att en diesel är en diesel och att dom låter annorlunda än en bensinmotor men jag har aldrig stört mig på dom på samma sätt tidigare som i dom nya, men det kanske också skiljer på olika exemplar. Men när man väl är uppe i fart och ligger och cruisar på landsväg eller motorväg går dom perfekt.
wide skrev:Så har jag fel?.. :lol:
Nej du har slagit huvudet på spiken, men varför svära i kyrkan? Detta forum är ju inte direkt nådig med oliktänkande.... :wink:
Du missade endast två saker i mina ögon.

Samtliga Volvos bensinmotorer drar för mycket soppa. De ligger jämfört med japsar minst 15 % fel.

Våra tyska vänner har faktiskt inte alltid lyckats med sina dieslar? Visst de drar lite soppa, men V.A.G koncernens små dieslar låter som en traktor de med
viktore skrev:
VolvoB20 skrev:
Oh djävlar i helvete där trampade man visst på en grymt öm tå ... :lol: :mrgreen: jag vet att det finns en massa folk här som hata allt vad Japs heter. Men för mig är det bara positivt. Alla japsmotorer jag har haft har gått av satan, varit helt felfria, dragit lite bränsle och gått i evighet. Så jag tycker bara det är bra ...

Nejdå. Jag är bara GRYMT trött på att folk, så fort man nämner Volvo och V8 i samma mening, ska påpeka att den faktiskt tillverkas av Ymaha och få det att låta som att det skulle vara dåligt.

Därav jämförelsen med BMWs lådor.
I mina ögon och kanske även de flesta utanför detta forum så ses nog faktumet att Yamaha har tagit fram v8 tillsammans med Volvo borgar för att motorn inte bara håller bättre, utan kanske även kan dra lite mindre soppa än om den hade varit helt svenskutvecklad. Dåliga kommentarer får man endast i denna lilla "fiskdamm" :wink: Och bättre båtmotorer än Yamaha får man leta efter.
Hållbarheten har ju varit rätt dåligt på BMWs drivlinor osv. Volvos känns mer robusta. BMW:s dieselmotorer har fin gång, men hållbarheten har varit dålig. Samma kan sägas om t.ex BMW M3 och M5.

Sen måste man tänka på att BMW har STORA resurser, så dom kan lägga ner enorma summor på nya motorer. Men dom verkar ha struntat i säkerheten helt!? :???: :roll:

Det är väldigt enkelt att ha låga siffor på pappret också, men BMW har inte kunnat hålla det i verkligeheten!
XC90_Executive skrev:Hållbarheten har ju varit rätt dåligt på BMWs drivlinor osv. Volvos känns mer robusta. BMW:s dieselmotorer har fin gång, men hållbarheten har varit dålig. Samma kan sägas om t.ex BMW M3 och M5.

Sen måste man tänka på att BMW har STORA resurser, så dom kan lägga ner enorma summor på nya motorer. Men dom verkar ha struntat i säkerheten helt!? :???: :roll:

Det är väldigt enkelt att ha låga siffor på pappret också, men BMW har inte kunnat hålla det i verkligeheten!
Skall man se till resurser så borde väl ändå Ford-koncernen ha minst lika stora resurser som exv. BMW. som jämfört är en liten tillverkare.
Att BMW:s drivlinor är dåliga , då vet man nog inte vad man talar om, det är väl ändå där som BMW legat före många andra tillverkare och även fått mycket kredit för bra motorer, växellådorna har väl haft samma problem hos BMW som för de övriga som använder samma leverantörer av lådor.
Du brukar ju raljera över andra märken totala avsaknad av säkerhets tänk , visst Volvo är och har varit framstående inom säkerhetsområdet, men som väl är, så kommer och har väldigt många andra tillverkare kommit i kapp och även förbi..man skall väl se både Volvo o SAAB som föregångare.
MEN, inom motor utvecklingen ligger Volvo tyvärr efter , en bränsleförbrukning som är 15-20% högre än flertalet av andra tillverkare med jämförbara motorer och prestanda.
Förhoppningen är ändå att Volvo kommer med sina nya motorer inom en snar framtid, det behövs om man inte skall halka efter.

Vid förbrukningstester när man jämför vad tillverkaren uppger och vad resultatet blir i verkligheten var BMW det Eurpeiska märket som hade bästa resultatet av alla tillverkare, de bästa var Japanerna , Volvo låg tyvärr ganska risigt till totalt.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]