Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CANBus
ja, det är det, en ganska stor skillnad oxå.
Rent optiskt ser den lika ut, men styrningen och mjukvaran är olika!
av olson
olson skrev:Skulle det funka om man har 04:ans styrbox ?
Förtydligar mig lite:
Bilen är en 04, men värmaren e kass, kan jag använda en från en nollsexa om jag behåller gamla styrboxen ? Eller vilka årsmodeller kan man plocka värmare från ?
av CANBus
iom att Volvo ändrat styboxarna avsevärt många gånger så kommer det inte att funka att ta en 06:a box i din bil.
du har 2 generationer under 06:an så du behöver ladda om mjukvaran i CEM.
MEN om du har kvar din gamla box på 06 brännaren så lirar det nog, det är det säkraste.
men brännaren är kass?? vaddå kass? är det hål på den? eller läcker den?
av olson
Problemet är att den "kokar över" i exp kärlet. Efter konfererande med bilia sa de att det "måste" vara cirkpumpen. Sagt och gjort, bytte den. Ingen förbättring. Då "måste" det vara termostaten i motorn. Bytte den, ingen skillnad. Efter att att Bilia felsökt igen så "måste värmeväxlaren bytas" till en kostnad av 7000:- När jag tittar på bild är ju det samma sak som hela värmaren. Då kan man lika gärna köpa en komplett från skroten.
av CANBus
kokar över! är vattnet så hett att det kokar? eller är det trycket som är för högt?
att brännarkorppen skulle orsaka problemet är bara skrattretande.
Det är inte så att dom menar värmeväxlaren inne i bilen??
det låter onekligen som att vattnet får problem att strömma igenom kupén och istället trycker ut det ur expansionskärlet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har dom missat att lufta efter att ha haft isär värmaren? Man brukar få släppa en slangklämma och lätta lite på en slang efter att man har satt ihop och tagit bort slangtängerna. Kör man vattenpumpen genom VIDA samtidigt hör man när den börjar ta vatten. Luft i pumpen = ingen cirkulation = bubbel och fräs.
av olson
Iofs sa de inte vilken värmevxl, men jag fick ett kostnadsförslag där det står de-mo tillsatsvärmare. Byte växlare VO3731164. Stämmer inte med nr om jag tittar i Vadis, men den kan ju vara ersatt sen dess.
Kokar gör det ju inte, men den trycker ut vattnet ur expkärlet. Sen när man börjar köra sjunker det undan och varning för låg kylvatten nivå dyker upp.
Luftad är den, de gjorde det förra gången de felsökte på verkstan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag fattar inte vad som skulle kunna gå sönder i värmeväxlaren bara. Det enda som skulle kunna hända är att den läcker vatten. Ett art.nr. som börjar på 37 är till värmaren iaf.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]