Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pudelvolvon
#171853
Jag har en sprillans ny :wink: 245 -88 automat, som fungerar bra. Men vissa saker förbryllar mig.

Idag på vår andra dag tillsammans så stannade inte motorn av att jag vred av nyckeln. När jag släpper bromsen stannar motorn. Varför gör den så? Igår betedde den sig som folk och dog när man vred av nyckeln.

Den dippar också när man växlar, och ibland får den motorstopp då (när man precis startat bilen), men det går ju att hindra genom att gasa lite när man växlar. Har fått tips om att "vrida upp tomgången".

Jag kan inte meka själv, direkt, men man kan ju få lite hjälp om man vet vad man ska göra.

/Maria
av Tvären_244
#171872
Jag hade liknande problem med min rally 244, dock manuell, men efter att lånat en stroboskoplampa fick jag ställt tändningen rätt, men stod fel ca 5 grader, ska stå så nära mellan 5-7 grader som möjligt. Det kan göra susen. Annars låter det klurigt. :D
Användarvisningsbild
av NickeGubben
#172038
Bakljusen i dragkroken skall kopplas från säkringen.
Bakström genom varselljus - vanlig parkering.

Backljuset ger ström till varselljusen som ger bakvägen till tändningen.

Såvida den inte glödtänder.
av Blue
#172066
Går motorn helt normalt när du vridit av nyckeln sitter felet till 99% i dragkrokskontakten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#172088
Dragkontakt, mmm...

Sök lite på "tomgång" och "spjällhus" både här i 200-delen och 700/900. Samma motor... En 88, då har du antagligen bränslesystemet LH2.2, och en tomgångsskruv vid spjällhuset. (Den försvann på LH 2.4.) Svart plastratt som man kan vrida på med fingrarna. (Om ingen har rört den på länge kan man behöva en tång eller nåt)
Men problemet ligger antagligen i en trög tomgångsventil ellet sotigt spjällhus, och då är det bättre att rätta till det än att bara skruva upp tomgången.
av Blue
#172226
Sparkz skrev:Dragkontakt, mmm...

Sök lite på "tomgång" och "spjällhus" både här i 200-delen och 700/900. Samma motor... En 88, då har du antagligen bränslesystemet LH2.2, och en tomgångsskruv vid spjällhuset. (Den försvann på LH 2.4.) Svart plastratt som man kan vrida på med fingrarna. (Om ingen har rört den på länge kan man behöva en tång eller nåt)
Men problemet ligger antagligen i en trög tomgångsventil ellet sotigt spjällhus, och då är det bättre att rätta till det än att bara skruva upp tomgången.
Säkerligen helt korrekt att den varierande och dippande tomgången beror på en trög tomgångsventil ellet sotigt spjällhus.
Men de kan knappast förorsaka att motorn går trots avslagen tändning.
Jag har sett ett antal 240-ägare, visserligen på tidigare 80-talsmodeller. vrida av tändningen, ta med sig nyckeln ut och konstatera att motorn går fin-fint. Fel i kontakten. Funkar mycket bättre med Volvos lite nyare helkapslade kontakter.
I det här fallet tror jag bakströmmen kommer från bromsljuset >>varselljuset>>tändningen. Därför stannar motorn när bromsen släpps.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]