Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag undrar om de är någon som vet hur man ska göra för att ta bort det löstagbara draget på en volvo 940 är ett sånt drag som har ett grönt handtag.. ska besikta nästa vecka så då måste jag väll kunna ta dän det
På min krok vrider man handtaget medsols tills det pekar nästan ned i backen, dvs så långt det går. Inget våld. Handtaget fastnar i detta läge. Sedan tar man tag i kroken och vrider den medsols ett halvt varv tills den också pekar ned i backen. Därefter drag rakt ut. Handtaget fjädrar då tillbaka till sitt ursprungsläge. Man kan behöva vicka lite med handtag/krok. Och ev 5-56 vid problem.

Montering: vrid gröna handtaget medsols ett halvt varv, tills det låser i det läget. Montera kroken pekandes nedåt. Snurra kroken halvt varv moturs, det säger klick, handtaget far upp igen, kroken monterad. Lycka till.
Hej!

Nått som besiktningen inte gillar! Gäller löstagbara dragkrokar som sitter fast som ej går att få loss.
Det är detta som är problemet att man låter kroken sitta kvar fast den inte används. Blir man stoppad i en flygande besiktning så slår polisen ner på kroken ifall den sitter kvar och ingen släpvagn är kopplad till den om man har otur.
Att man inte vill att den ska sitta där beror på att den ärgar fast och att även låsanordningen också ärgar på ett felaktigt sätt.

Lennart 960
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av #27
lennart lundberg skrev: Blir man stoppad i en flygande besiktning så slår polisen ner på kroken ifall den sitter kvar och ingen släpvagn är kopplad till den om man har otur.

??:-/
Användarvisningsbild
av Nexus
#27 skrev:
lennart lundberg skrev: Blir man stoppad i en flygande besiktning så slår polisen ner på kroken ifall den sitter kvar och ingen släpvagn är kopplad till den om man har otur.

??:-/
Du skrev det jag tänkte :roll: om kroken är skitig och jag nyss har lämnat av kärran på OK och ej vill skita ner mig utan väntar tills jag kommer hem för att ta av kroken ! Är detta olagligt? låter mycker långsökt ......
Hej!

Det var inte riktigt så som jag menade utan att det finns de som har krokan sittandes året om på bilen och eventuellt blir stoppad vid en vanlig poliskontroll. Det är då som problemet uppkommer om koken oxiderat fast och det sakas en kopplad släpvagn till bilen.
Att ta bort kroken efter hemkomst bör inte vara något problem. Det finns kanske ett kvitto eller annat bevis att du har hyrt en släpvagn vid den tidpunkten. Har man en vettig förklaring så är det säkert OK

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Nexus
lennart lundberg skrev:Hej!

Det var inte riktigt så som jag menade utan att det finns de som har krokan sittandes året om på bilen och eventuellt blir stoppad vid en vanlig poliskontroll. Det är då som problemet uppkommer om koken oxiderat fast och det sakas en kopplad släpvagn till bilen.
Att ta bort kroken efter hemkomst bör inte vara något problem. Det finns kanske ett kvitto eller annat bevis att du har hyrt en släpvagn vid den tidpunkten. Har man en vettig förklaring så är det säkert OK

Lennart 960
Jag tror det är okej ändå att ha kroken på även om man ej ska ha det ur demonterings synpunkt.
Jag behöver ej bevisa något för herr polisman, han kan testa demontera den om konstapeln fattar hur man gör :lol: :lol:
Hej!

Tänk vad lätt det är att hamna vid sidan om i en fråga.
Den tråden som Emilvolvo940 var att få hjälp med att få loss en dragkrok och vi skriver om något helt annat.
Det jag ville få fram, låta inte kroken sitta kvar på bilen med vissa problem framöver som även polisen tittar på.
Är det ingen som har något bra tips i stället till Emilvolvo940 som ska besiktiga bilen.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Nexus
lennart lundberg skrev:Hej!

Tänk vad lätt det är att hamna vid sidan om i en fråga.
Den tråden som Emilvolvo940 var att få hjälp med att få loss en dragkrok och vi skriver om något helt annat.
Det jag ville få fram, låta inte kroken sitta kvar på bilen med vissa problem framöver som även polisen tittar på.
Är det ingen som har något bra tips i stället till Emilvolvo940 som ska besiktiga bilen.

Lennart 960
men man måste ju reda ut vad som är rätt eller fel :wink: . sen att det ej hör till frågan är ju helt rätt :oops:

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Batterifråga?

Då jag inte vet hur insidan är konstrue[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]