Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo855asp
hej äger en 740 90a och har fått kopplingen bytt på skobes men efter så har jag endast fått vibrationer vid låga varv vid igång körning på 1:an och ännu kraftigare vid backning samt tungt lastad, inga vibrationer vid landsvägskörning el något. bytte stödlagret + alla knutkors idag men ingen skillnad. vad är det för fel tro?? blir irriterad på dessa vibrationer..

Tacksam för svar
av 945S
Är det just när du släpper upp kopplingen det vibrerar (hugger) eller är det hela tiden när du kör? Jag hade variant nr 1 efter kopplingsbyte, vet inte exakt vad de hade gjort för fel. Men eftersom du har betalt för ett korrekt utfört kopplingsbyte och uppenbarligen inte fått det är det ju bara att åka tillbaks till verkstaden och säga åt dem att göra om jobbet.
av *pettson*
volvo855asp skrev:nej själva uppkopplingen är det inget fel på, vibrerar el hugger inte vid uppkoppling.
sitter knutkorsen rätt då? Menar gentemot varandra?
av *pettson*
volvo855asp skrev:hur menar du??? beskriv..
Ja du hur beskriver man det enklast...Nu har jag inte skruvat 740 nåt speciellt faktiskt så ta min information med en nypa salt. Dock skruvade jag 240 och där var det såpass viktigt.. även på 140 var det lika viktigt.
En kardan är alltid gjord så att knutarna på kardanen ligger i en viss linje. Detta eftersom knutarna ska hjälpa varandra. A-O när man delar en kardan är att ALLTID märka halvorna (då kardanen är delbar) så att man sätter ihop den likadant Annars får man vibrationer i drivlinan.. Det har varit så sen volvo började med kardaner som är delbara. Sen gäller det inte bara volvo utan ALLA som har delbar kardan. Men ytterst få verkar ha förstått detta och massor sätter ihop kardanen som den ligger. Såvida det GÅR att sätta ihop fel. En del bilar har ett tjockare splines för att elliminera problemet.
På 740 MÅSTE du hursomhelst kika på lilla kardanen det är den som är delbar. Bägge ändarna måste stå likadant. Gör dom det är inte det problemet.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]