Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Travolta
Hej.

För ett par månader sedan fick min pappa dörren insparkad på sin bil efter en fotbollsmatch. Efter fått bilen skadebesiktad var det dags att lämna in bilen för reperation. Det är alltså en stor bula på vänster bakdörr som ska åtgärdas (allt via volvia, helförsäkring). Den 28/1 lämnas bilen in och ska vara klar den 7/2. När vi står där och ska hämta bilen på Bilia så säger de att bilen tyvärr inte är klar pga att lackeringen på handtaget inte vart bra. Jaha tänker vi, märkte de inte det lite tidigare än när vi kom dit?

Nåja, bra att de vill göra det ordentligt säger vi i försök att hitta något positivt i det hela :)
Vi blir lovade att det ska vara klart dagen efter, dvs i fredags den 8/1. Vi kommer dit, ser bilen i garaget som är precis utanför entrén, fan vad bra den är klar! Vid närmare koll så visar det sig dock att en list framför högre hjulhus är mörk och skrovlig, alltså markant stor skillnad från övriga lister. Detta är alltså inte ens samma sida som skadan. Vi ber killen inne vid disken att komma ut och se hur det ser ut, han sa direkt att det där var något de hade glömt från lackeringsverkstaden att ta bort. Han sa han genast skulle försöka få in den på en ny tid... Efter en kortare tystnad säger han; ja föressten, jag tänkte ringa er, det hände en grej när jag skulle flytta bilen. ??:-/ Det visar sig att han haft något hängandes eller i bakfickan som slitit upp sätet på förarsidan. En flera cm lång reva och en mindre. Eftersom pappa behövde bilen i helgen så lovade han att höra av sig på onsdag nästa vecka då han skulle vara borta Må-ti så skulle vi få ny tid att lämna in den på. Denna gång skulle vi få en hyrbil.

Idag så skulle pappa öppna dörren som skadan var på, vi hade bara synat den tidigare (upptäckte nyansskillnad mot resten av bilen, vet dock inte vad man kan kräva). Iaf så nu går den inte att stänga ordentligt om man inte tar i hårt. Den liksom studsar tillbaka i ytterläget om ni förstår. Detta borde väl dom också kollat innan de lämnar ut en "klar" bil?

Hur som helst, vad borde min pappa göra nu? Vara glad att de fixar bilen och inget mer eller försöka få någon typ av kompensation?
Användarvisningsbild
av Guligan
En viss nyansskillnad får man kanske räkna med på en 8 år gammal bil. Annars lär de väl få lacka om hela bilen.
av Fred
Klart att farsan din inte ska ge sig innan han är nöjd med reparationen! Jag tycker också att han kan yrka på konpensation för resor han/ni gjort förgäves fram och tillbaka till verkstaden. Dock är det nog svårt att få kompensation för till exempel förlorad arbetsinkomst och liknande men det kan han ju påtala för att "öka trycket" lite. :twisted:
När det gäller nyanskillnaden är det tyvärr så att det kan uppkomma om man har otur. Sånt kan bero på hur gammal bilen är, vilken färg den har och om den stått ute mycket och därför blivit utsatt för sol och väder. Det lackerarna gör är att de kollar vad bilen har för färgkod och blandar till den, mao får skadan den kulör som bilden hade när den var sprillans ny.

När jag fick en parkeringsskada på min sommarbil, en Celica från -76, så krävde jag att det inte skulle bli någon nyansskillnad eftersom det är en mycket fin veteranbil med entusiastbilsförsäkring. "Min" lackare lade ned två timmar på att blanda och prova sig fram och nu är det nog bara jag (som vet om det) som ser skillnaden! Detta kan man dock inte kräva när det gäller en "vanlig bruksbil".

Sen vill jag bara berätta om min Volvo. Jag köpte den med en ganska stor nyansskillnad på v-framskärm och framkofångaren. Det var en parkeringsskada som Rejmes i Linköping fixat till förra ägaren. Eftersom bilen precis fått bakkofångaren omlackad utan denna färgskillnad åkte jag till "min" lackare för att få hans utlåtande och han sa: "Va, fan...de har ju tagit fel kulör!!" Så visst kan det bli fel ibland också... :roll:

Vilken Bilia är det som tagit hand om er bil? Det är alltid intressant att höra hur man blir bemött på olika ställen.

Hoppas att ni får ordning på bilen och att ni blir nöjda!

/Fred
av DDD
Hej!
Det som ni borde göra är att be verkstaden att åtgärda skadorna till fullo. Om ni inte får någon gehör för detta, informerar ni verkstaden att ni har för avsikt att göra en reklamation. Hjälper inte det så ska ni göra en reklamation vilket verkstaden ska informera om hur ni går till väga.
Om resorna till och från verkstaden varit en olägenhet så ska ni yrka ersättning för dessa med. Som det har skrivts innan så kan man inte göra så mycket åt nyansskillnaderna men påtala dessa för verkstaden och hör med dem om de är villiga att göra något åt dessa.

Hoppas det löser sig smidigt.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS