NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Har tänkt samma sak Shaapa, hur mycket tid man dagligen spenderar i bilen påverkar nog hur högt man värderar den förbättring som en uppgradering av standardstereon innebär. Jag tillbringar ca 90 minuter ensam i bilen varje dag (mestadels landsväg), då känns det som att pengarna för High Performance och laminerade rutor är lätta att motivera när jag studerar tillbehörslistan.
av Dennisen
Well, "facit" för min del vad gäller de laminerade rutorna och High Performance-systemet är att det var värt de extra pengar det kostade. Betydligt tystare, trots dubbdäck, och ett jädra tryck i ljudet. Iallafall om man jämför med grundstereon. Det ska bli väldigt intressant att testa hur kupéljudet blir med sommardäcken...
av jumu01
Jag trodde att laminerade rutor var till för att göra det svårare att krossa rutan t.ex inbrott, har dock inte själv upplevt att dessa rutor sänker kupeljudet, måste vara en väldigt subjektiv bedömning.

Om bilen krockar och man inte kan få upp dörrarna på en sådan bil och bilen börjar brinna så måste det vara frustrerande för åskådare att inte kunna krossa dem och se föraren brinna upp eller annan händelse där föraren snabbt måste fås ut med att krossa rutan.
av Dennisen
jumu01 skrev:Jag trodde att laminerade rutor var till för att göra det svårare att krossa rutan t.ex inbrott, har dock inte själv upplevt att dessa rutor sänker kupeljudet, måste vara en väldigt subjektiv bedömning.

Om bilen krockar och man inte kan få upp dörrarna på en sådan bil och bilen börjar brinna så måste det vara frustrerande för åskådare att inte kunna krossa dem och se föraren brinna upp eller annan händelse där föraren snabbt måste fås ut med att krossa rutan.
Inte bara subjektivt nej, det är uppmätt med decibel-mätare i 4 olika bilar. Men visst är det för att försvåra inbrott. Rutorna är inte okrossbara, utan svårare att ta sig igenom. Framrutan är mig veterligen inte laminerad.

Exakt, så jag ska iallafall göra allt jag kan för att ge fan i att krocka.
av DanneF
Dennisen skrev:
jumu01 skrev:Jag trodde att laminerade rutor var till för att göra det svårare att krossa rutan t.ex inbrott, har dock inte själv upplevt att dessa rutor sänker kupeljudet, måste vara en väldigt subjektiv bedömning.

Inte bara subjektivt nej, det är uppmätt med decibel-mätare i 4 olika bilar. Men visst är det för att försvåra inbrott. Rutorna är inte okrossbara, utan svårare att ta sig igenom. Framrutan är mig veterligen inte laminerad.

såklart framrutan är laminerad, blir jobbigt annars om de kommer stora stenskott, då får man sätta på sej skyddsglasögon och hockeyutrystning :)
av Dennisen
DanneF skrev:
Dennisen skrev:

såklart framrutan är laminerad, blir jobbigt annars om de kommer stora stenskott, då får man sätta på sej skyddsglasögon och hockeyutrystning :)
Oj...så man behöver inte skyddsglasögon och hockeyutrustning?! :shock: :D

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]