Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av helge
Hej håller på att bli väldigt konfunderad , har en 945-91 med ABS. Förvisso har jag broms men pedalen sjunker betänkligt när jag bromsar, det finns ett visst motstånd något svampigt och pedalen bottnar när jag trampar riktigt hårt . Huvudcylindern är bytt till en ny likaså är höger bromsslang utbytt bilen ville gärna dra åt vänster så jag trodde slangen var kass.Samtidigt tappade jag ur en hel del bromsolja som ersattes med ny. någon som har ett bra tips om var jag skall leta efter orsaken till problemen.
av lennart lundberg
Hej!

Du har säkert fått in luft i systemet som Nordström också menade.
När man byter en huvudbromscylinder så är det lättast att lufta cylinder innan den sätts på plats.
Detta gäller oss garagemeckar.
Sätt på ett avkapat bromsrör på varje utgång och böj det tillbaka in i behållaren igen. Pumpa nu till det inte kommer några ny bulor i behållaren. Montera bromscylinder och anslut de ordinarie bromsrören på cylinder och lufta vid varje bromsok/bromscylinder som är ubytt.
Om man gör detta så slipper man att få med en massa luft in i systemet i onödan.

Lennart 960
av helge
Systemet är luftat enl. konstens alla regler. Problemet i sig var likadant innan jag bytte huvudbromscylindern, eftersom svampig bromspedal mycket ofta är ett tecken på att huvudbromscylinder är på bommen så bytte jag denna. Därför blir jag mycket frågande till att det inte gjorde någon störrre skillnad.Det är så att man börjar undra om det har med hydrdralenheten att göra.
av Arne
Kolla så alla kolvarna i oken också går lätt, bromsslangarnas skick har också betydelse.
av helge
För det första luftar jag med trycksatt bromsvätskebehållare, för det andra tycker jag att om man låter närmare 3dl olja rinna genom luftningen på oken (fram) så skulle det vara luftfritt. Förövrigt är höger bromsslang fram bytt innan luftningen. Har även kollat höger (fram) ok beträffande tröghet i kolven, bilen har en tendens till att vlija dra till vänster.
av lennart lundberg
Hej!

Det är flytande bromsok fram på den modellen. Det är vanligt att de rostar fast. Har du kollar det som #27 skrev?
Kolla att det fungerar genom att ta bor klossarna på bägge sidor om skivan. Sätt tillbaka oket igen men utan bromsbelägg. Nu ska hela bromsoket kunnas flytas i sidled fram och tillbaka. Går inte det så är det styrtapparna som har fastnat i oket, där det även sitter en gummibälg över, de måste smörjas upp. Det gäller både höger och vänster sida.

Lennart 960
Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]

Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volat[…]

Felkoder skall utläsas så fort jag f&ar[…]

Det kan också vara ett kabelbrott i lednings[…]