Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Lasse81 skrev:Låter konstigt om du inte skulle kunna köra på 95 oktan.
Du får antagligen ut en högre effekt och möjligen lite lägre förbrukning med 98 oktan.
Den lägre förbrukningen kan han inte få ut om han inte pressar bilen över det som 95 oktan räcker till... 98oktan i sej är inte nåt bränsle som är mera energi i. Det betyder att ENDAST då vi pressar närmare och närmare spikning kan vi vinna nånting. Men man bör veta att en 850 T5 har en tändvinkel på runt 5 grader redan när den står på optimalt för 95 oktan. Visst går det att skärpa tändningen något men inte på dom varvtalen, utan då talar vi om på högvarv med laddtryck.DÄR gör det skillnad. Många tror att 98 oktan i sej är ett bränsle som gör att bilen går billigare till och med i stan. Det är alltså INTE sant.
av Lasse81
Du menar alltså att optimering för tändvinkeln vid låg last inte slår i taket för vad 95 oktan klarar?
Som jag sagt i tidigare tråd är energi-innehållet i 98 oktan något lägre än för 95 oktan, detta är jag väl medveten om.
Skulle vara kul att testa och se tändvinkel under gång på en bil med 95 kontra 98 oktan.
av *pettson*
Lasse81 skrev:Du menar alltså att optimering för tändvinkeln vid låg last inte slår i taket för vad 95 oktan klarar?
Som jag sagt i tidigare tråd är energi-innehållet i 98 oktan något lägre än för 95 oktan, detta är jag väl medveten om.
Skulle vara kul att testa och se tändvinkel under gång på en bil med 95 kontra 98 oktan.
Nej herregud.. tändvinkeln vid låg last slår inte i taket för 95 oktan... Min bil.. en 855 T5 94 är optimerad för 95 oktan vid 0,6 bars ladd... skulle jag bara köra den vid låglast kan jag lika gärna köra den på 91 oktan. Då jag pendlar 98% av tiden med min nya motor så går den på 95 oktan. Det duger gott att klampa i botten med. Jag laddar 1.3 bar och kan lätt ta ut allt på alla växlar, det finns inga hörbara spikningar och motorn sänker inte laddet så den verkar inte ha hört nåt heller. MEN jag klarar inte att hålla i en lägre sträcka eftersom då börjar insugstempen stiga kraftigt på grund av originalintercoolern och DÅ spikar min bil lättare som alla andras utan bättre laddluftskyl. DÅ behöver jag mina extra oktan.. Så känner jag racerhornen så kör jag 95 och spiller i lite etanol för oktanens och kylningens skull. (bränslet kyler mera) Dock kan jag ALDRIG kompensera en dålig laddluftskyl med högre oktantal. Men jag kan då hålla ut lite längre tidsmässigt. Så förväxla inte oktantalsbehov med ökad insugstemp. För låg oktan under för hög belastning ger spikningar men för hög insugstemp ger även det spikningar i sej... Ha väldigt klart för dej att insugstempen stiger ifrån runt 35-40 plusgrader vid vanlig landsvägskörning när motorn agerar som en sugmotor till runt 225 grader när du får fullt ladd om inte laddluftskylen hänger med.. och det gör dom INTE.
Taget ur volvos lista på fakta om B5234T..:
Kompressionsförhållande : 8,5 :1 (jfr B5254 10,5:1)
Grundtändläge : 6 ± 2
Tomgångsvarvtal : 850 rpm
Max varvtal : 6200 rpm (momentant under 2,5 sek 6500 rpm)
Max laddtryck : 166 ± 7 kPa vid 5100 rpm (absoluttryck)

Ska vi ut och snällköra bilen så har faktiskt en sugmotor mera nytta av oktanhöjningen än jag har som turboägare då han har 2kg högre grundkompression.
(B 5254FS Grundtändläge 10 ± 2 Tomgångsvarvtal: 13.3 (800 ± 50)
Jag har ett mycket bra kompendium om detta med värmens påvekan och annat som du kan få om du Pm:ar mej din adress. Kompendiet är skrivet av Johan Edlund. En mycket duktig kille på just detta område med flera.
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
Lasse81 skrev:Du menar alltså att optimering för tändvinkeln vid låg last inte slår i taket för vad 95 oktan klarar?
Nej herregud.. tändvinkeln vid låg last slår inte i taket för 95 oktan... Min bil.. en 855 T5 94 är optimerad för 95 oktan vid 0,6 bars ladd... skulle jag bara köra den vid låglast kan jag lika gärna köra den på 91 oktan. Då jag pendlar 98% av tiden med min nya motor så går den på 95 oktan. Det duger gott att klampa i botten med. Jag laddar 1.3 bar och kan lätt ta ut allt på alla växlar, det finns inga hörbara spikningar och motorn sänker inte laddet så den verkar inte ha hört nåt heller. MEN jag klarar inte att hålla i en lägre sträcka eftersom då börjar insugstempen stiga kraftigt på grund av originalintercoolern och DÅ spikar min bil lättare som alla andras utan bättre laddluftskyl. DÅ behöver jag mina extra oktan.. Så känner jag racerhornen så kör jag 95 och spiller i lite etanol för oktanens och kylningens skull. (bränslet kyler mera) Dock kan jag ALDRIG kompensera en dålig laddluftskyl med högre oktantal. Men jag kan då hålla ut lite längre tidsmässigt. Så förväxla inte oktantalsbehov med ökad insugstemp. För låg oktan under för hög belastning ger spikningar men för hög insugstemp ger även det spikningar i sej... Ha väldigt klart för dej att insugstempen stiger ifrån runt 35-40 plusgrader vid vanlig landsvägskörning när motorn agerar som en sugmotor till runt 225 grader när du får fullt ladd om inte laddluftskylen hänger med.. och det gör dom INTE.

Ska vi ut och snällköra bilen så har faktiskt en sugmotor mera nytta av oktanhöjningen än jag har som turboägare då han har 2kg högre grundkompression.
Jag har ett mycket bra kompendium om detta med värmens påvekan och annat som du kan få om du Pm:ar mej din adress. Kompendiet är skrivet av Johan Edlund. En mycket duktig kille på just detta område med flera.
Hello jag igen :lol: En följd fråga :oops: gör det någon nytta byta till större intercooler på en orginal bil LTT i mitt fall?? jag skulle mest vilja byta för en stor ser ju snyggt ut och ballt att imponera med :wink: men kan det försämra så bilen går sämre?? som sagt Turbo är ej min starka sida :oops: :oops:
av *pettson*
grammse skrev:
*pettson* skrev:

Hello jag igen :lol: En följd fråga :oops: gör det någon nytta byta till större intercooler på en orginal bil LTT i mitt fall?? jag skulle mest vilja byta för en stor ser ju snyggt ut och ballt att imponera med :wink: men kan det försämra så bilen går sämre?? som sagt Turbo är ej min starka sida :oops: :oops:
Nåt bättre kommer den inte att gå eftersom du ändå kör ltt och inte nyttjar laddtrycket så att luft tempen stiger såpass. Men nåt sämre spoolup tid kan du få om du väljer FÖR stor intercooler. Men är den i storlek med origina eller strax därom (dock effektivare) så är det inte nåt att tjafsa om i tidsfördröjning.
Användarvisningsbild
av villon
men å andra sidan är 98 oktan ganska mycket dyrare också.
av *pettson*
jolla_ skrev:så en chipad s70 t5 97 behövs inte köras på 98?
Den behöver absolut INTE köras på 98 oktan för att rulla som transportfordon för familjen, inte heller för att rulla vanlig landsväg.
Däremot behöver den det om du ska rejsa eller ligga högt på laddet en längre tid än vad en omkörning tar.. Det är din körning som avgör.
Grejen är att när man anger ett oktantal vid chipning så är det vid det oktantalet du kan ta ut max. Toppeffekten sjunker naturligtvis med sjunkande oktantal. Men sålänge vi inte tar ut toppeffekten eller i närheten av den så spelar det alltså ingen roll.
Här har du dom vanligaste myterna om t.ex shell eller för den delen BPs superbensin.. ska du få ut nånting av ökat oktantal så ska det till just en stressad sugmotor eller en turbo.. Sålänge vi kör vanligt ger det totalt noll..

Här har du vad folk slår i tanken och vad det egentligen ger för dom sugna..
av jolla_
SÅ om ja pendlar till jobbet men gasar ialf 1 gång om dagen?
är de dåligt för motor om den går på 95 fast man gasar friskt el är de bara ja som förlorar på de?
de här med att 98 räcker längre,stämmer de?
av *pettson*
jolla_ skrev:SÅ om ja pendlar till jobbet men gasar ialf 1 gång om dagen?
är de dåligt för motor om den går på 95 fast man gasar friskt el är de bara ja som förlorar på de?
de här med att 98 räcker längre,stämmer de?
Jag är ganska säker på att du inte ligger runt 200 strecket varje dag nån längre tid..
Motorn är försedd med knacksensorer och andra ting som sköter om din motor innan du hinner höra nånting. Tycker inte motorn om din körning så sänker den maxeffekten på bilen genom att sänka tändningen och feta på lite grand samtidigt som laddet sänks.. Sen börjar den optimera igen. Att motorn är optimerad för ett bränsle innefattar att då ger den mest effekt. Samma motor ska kunna gå i polen när du passerar på semestern och ändå inte gå hädan.. Ingen chiptrimmare som jag vet om har vågat ta bort säkerhetsdelen av styrprogrammen. Dom har endast optimerat inom dess ramar för att kunna klämma ut mera effekt.
Att du kommer längre på 98 oktan är inte mätbart sen får folk halshugga mej om dom vill. Det är så mycket yttre faktorer som påverkar så mycket att du kan inte ens köra likadant två dagar i rad.
Sidvind? motvind? annan yttertemp? annan fukt ute?.. drafting bakom en bil? många lastbilar i möte så du får pulserande motvind?.. vi kan göra listan oändlig och ALLT påverkar din bränsleförbrukning mera än du tror. Ta gärna en titt som passagerare på färddatorns momentanvisning när någon kör din bil..
det varierar hela tiden med STORA variationer..

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]