Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Är på jakt efter en 940 eller 945. Vill ha en stadig bil med modernare bromsar och utrustning överhuvudtaget. Tex farthållare och AC vore skönt när man ska ut i sommar.
Jag kör en 740 88 gl nu. Det jag skulle vilja veta är om alla 940 har ABS? Eller vad modellbeteckningar kan antas innefatta osv...
Finns de med b230f? Eller snarare, hur pass bensinsnåla går de att få? Ser helst m47 eller m90 låda, vet att flera har m46. Varför?
Finns det kända fabrikationsmissar eller årgångar man bör se upp med etc.
Finns det service eller slitdelar som är speciellt viktiga för 940 jämfört med 740, som jag är lite halvt hemma på nu? Förutom rent utrustningstekniska delar alltså...

Tackar för förslag och påpekanden
av 940 Turbo
tjenare japp 940 är en kanonbil tycker jag själv kör jag 940 turbo-98:a :) hmm ja de som ja vet är väl att efter 95 drar sig klädseln i bilen av solljuset så de blir lite fult men så e de på alla så de e väl inget att haka upp sig på. annars kan jag som sagt innan rekomendera en 940 llt eller fulltryck då efter 95 e nog bra då ska väl alla ha m90 lådor efter de iaf för den är väldans bra jämfört med m 47 an. också en grej är att det är exakt samma turbo på en llt som en fulltryckare bara annan tryckklocka och lite annan programvara så vill du att den ska gå bra med så kan du chippa och höja laddet lite då så går dom kanonfint sen :D.
Så en 940 ltt drar lika mycket som en 740 glt?
Är 940 htt jämförbar med 740 tic 16v eller? (ja, jag vet, 940 htt har bara 8 v, men bensinen menar jag...)
Jag undrar eftersom farsans gl han hade, var på 131 hp (b230fb) och drog nog lite mer än min 740 gl...
Annars känner jag mig plötsligt lite rund om fötterna vad gäller 940 :)
Det är i stort samma bil då...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Åker 7 mil tur och retur till jobbet varje dag och då drar min 945 LTT 0,8-0,9 liter milen, det tycker jag är väldigt bra.
940 är igentligen en uppdaterad 740 (SIPS,Krockudde,bättre komfort, bättre utseende osv).
Den sista riktiga volvon helt enkelt. :D
av DDD
Hej!

Försök att hitta en billig 940 med M90 låda och som har lätt eller fulltrycksturbo. De tidigare 940 turbo hade M46-lådan t.o.m 1993 om jag inte minns fel. Lättrycksturbo kom inte förrän 1995 om jag inte minns fel och då med M90-lådan som standard. Tror dock att M90 lådan kom f.o.m 1994 i 940 som standard.

Lättryckare B230FK
Fulltryck B230FT
Då vet jag litt mer!
Skulle vara jättekul att hitta en bra, snygg 940 som kan rulla i många år till utan problem.
Är den lik 740 är det ju en billig bil på alla sätt och vis. Dessutom ser man fram emot att skjuta rosten ett par år framåt med en frächare bil.
Min 740 är som ni förstår röd och rostlagad med sådär standard resultat, men golv och balk måste ses över. Det är ju inte så att man stoppar rosten helt på en gammal bil, inte utan att lägga ned mer än vad en rostfri 940 ska kosta. Hos mig i ett par år till, vid sidan av min till sommaren 945a?
Tackan eder som lämnat kommentarer och synpunkter.
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]