Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av keykey
Har fått tillbaks bilen från service (VOLVO Original Service) och på anmärkningarna står bl.a. stödlager kardanaxel slitet.

Vad kan det kosta att byta det på verkstad om man lämnar in bilen? Eller kan man byta det själv och hur svårt är det?

/mvh keykey
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byt både lager och hållare isf. Bytet är inga större problem, men du behöver en press.
av oebb
Halloj!
Bytte precis det här på min 745:a 92. Finns som ett paket från mekonomen med lager, hållare och gummibussning. Tror det gick på ca 700 spänn. Var lite brydd över hur man får av lagret - och som sagt det bästa är om man har en press. Annars går det att knacka av det. Du måste plocka ner hela axeln - lossa 4 bultar fram mot Hardyplattan - 4 bultar bak mot axeln, 4 bultar som håller lagret mitt på. Märk ALLT (så att du kan sätta ihop på exakt samma sätt. Lyft ner och ta isär kardanens 3 delar. Sätt axeln så att du kan knacka av lagret från axeln med t.ex. en större huggmejsel. Knacka på innerringen och variera var du knackar så att inte ringen nyper. Gott om tålamod bara :-). Knacka på det nya lagret - gick rätt lätt. Se till att få på skyddsbrickorna i rätt ordning.

Hilsen

/Micke
av keykey
Ringde Upplands Motor o frågade vad det skulle kosta o byta om man lämnar in bilen, 1400kr men minus 600kr om lagerhållaren inte behöver bytas..

om man köper lagerhållaren på biltema kostar den 180kr

http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=74979

men på mekonomen eller volvo original kostar den ca 600kr

lagret kostar ungefär samma, 100kr nåt på mekonomen och 80kr på biltema.

vad är skillnaden? är det smart eller ovettigt att köpa en på biltema om man ska byta själv? tycker det verkar smart med tanke på prisskillnaden.

vill hemskt gärna bli av med missljudet som är när man börjar köra från stillastående och antar att det kommer sig av stödlagret eftersom det stod som anmärkning på serviceprotokollet.

så e frågan tror ni man klarar att byta stödlagret som amatör? finns det risk att man förstör något eller bör det gå bra? vore trevligt om bytet kostade mig lite arbete och 200-300 kr istället för 2 veckors väntetid och 1400 kr.. lite tips uppskattas!

/M.V.H. keykey 8)
av Addekarlsson
Jag köpte ett stödlagergummi till en gammal 240 på Biltema, och det resulterade i samma sak som innan bytet. Det jag fick tag på var för mjukt i gummit, så det klarade inte hålla kardan som det är tänkt.

Men.... Jag vet andra som köpt stödlagergummi på Biltema och fått betydligt bättre. Så det varierar väldigt mycket i vad man får tag på.
Jag vet bara att jag kommer inte köpa det på Biltema mer. För mig är det värt dom där extra slantarna, så jag vet att jag får nått som är kvalitetskontrolerat enligt Volvos krav.

Detta är alltså mina erfarenheter och min åsikt, inget jag säger att du ska följa.

Mvh/ Adde
av mogge71
Hej jag bytte mitt stödlager på min bil o jag är ju med som sagt amatör..men det var inga större problem,,det är ju som sagt lagret som kan vara lite kämpigt att få bort,,men det gick att knacka bort med hammare,,
Jag köpte mitt paket på Biltema o det har funkat kanon fint har ju rullat ca 3000 mil nu i allla fall o är i samma skick,,
Har man aldrig testat så vet man ju aldrig om man klarar det brukar jag tänka,,
lycka till

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]