Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_linus
Min volvo 360 b19a kan ibland efter att stått en kortare stund, vid startförsök bara sprakar(kommer från fördelarenshåll), då drar den inte runt eller något, men efter två försök ungefär så startar den. har haft in den och fått tändinställning samt byte av fördelarhus,rotor,brytare,kondensator. kan nämna att detta uppstod efter att jag tidigare hade bytt tändkablar(till biltemas) samt rotor och fördelarhus. tändspole har jag bytt för säkerhets skull men de sprakade inte med den gamla med de gamla tändkablarna. någon som vet vad som hänt?
Användarvisningsbild
av Nebu
Jag tänker osökt på att det är din startmotor som sprakar (sliten) men om du säger att det är fördelaren så är de så. Låter otäckt i alla fall. gör som du brukar när du får bilen till att spraka men be en kamrat att titta under huven eller att du tittar å kamraten vrider om nyckeln. Placera dig så att du har god uppsyn över startmotorn å så vrid om å se om det inte är där ( jag vet du skrev fördelaren så men kan knappt tro det) sprakandet kommer i från. kolla efter om du kan se Bränn märken någonstans i närheten av fördelaten eller start motorn. Låter som dålig kontakt.
Hoppas jag varit lite hjälp full, kanske?
Lycka till volvo_linus vol:-)
av volvo_linus
startmotorn bytte jag i sommras, tändspolen är bytt, fördelaren renoverad satm en tändinställning gjord.
det konstiga att det är ibland efter att den stått ett tag. kan de vara någon kabel fel på motståndet på spolen, motståndet är väll där för att inte överhetta spolen? men de uppstod ju efter tändkabel byte. ska försöka titta men är ju svårt att veta när de kommer att spraka härnäst
Användarvisningsbild
av Nebu
Oki Jag har en ide.
Du nämner att det uppstod i samband med med byte av tändkablar efter att du varit ute å kört någon dag så att bilen blivit varm
Ta fram din multimeter å kolla motståndet i tändkablarna efter att du stannat det ska var nära noll kolla att de inte har bränt i anslutningarna (vitt pulver i anslutningen), kontrollera även motståndet mellan motorn och karossen mellan batteri kaross å motor å kaross även det ska vara lågt kontrollera och serva dina jordpunkter.
Det är en stor lista men det är bara å felsöka och tillslut så löser det sig :)
Nu har jag inget mer att komma med hoppas det löser sig (B)
av volvo_linus
är nog som du sa startmotorn, de är därifrån de sprakande ljudet kommer ifrån vad ja kan höra. uppstår alltså när motorn körts varm och får stå några minuter, ljudet är likvärdit med de som uppstår om du matar på med starten fast motorn är i gång. jag har kikat i fördelaren inget bränt där ser fint ut, tändspolen blir inte onaturligt varm den heller. så har beställt en ny startmotor nu(ej biltema denna gång) kan de vara så att när motorn varit varmkörd och sedan skall startas efter några minuter att starten inte hinner gå tillbaka?
Användarvisningsbild
av Nebu
Håller tummarna för att det är så basic. Å så är det nog.
av volvo_linus
har bytt startmotor och vilken skillnad! lättstartad och ett mycket tystare mjukare ljud vid start! Startar direkt inga problem. Troligtvis var det den tidigare biltemastartmotorn som inte höll måttet, den var ju trots allt bara 8 månader gammal så var väll ett måndagsexemplar. Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
av Nebu
Hur ser den "inte så gamla" Biltema startmotorn ut då? Hur såg anslutningarna till startmotorn ut? Har du funderat på att lämna tillbaka den "trasiga" startmotorn?
Det är så gött när det löser sig eller hur :-)))))

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]