...

Moderator: Moderatorer

av pjfj
anp skrev:
Amarace skrev:Vad är problemet egentligen, om man själv väljer att köra för fort får man ju ta i medvetande att man även åker på böter, så enkelt är det.*klipp*
Problemet är som jag ser det, att vi genom att acceptera dels fartkameran som sådan, och dels mätning mellan x antal kameror. Legitimerar ytterligare övervakning av trafiken, eller samhället i stort. Vi har snart ett ägaransvar för fortkörning också, istället för föraransvar.

Att rycka på axlarna och inte bry sig, genom att säga/tänka att det bara är de som åker för fort som åker dit. Är en mycket farlig väg att gå, då den kan leda till ytterligare övervakning i "nollvisionens" tecken.

Att själv välja att köra för fort, beror ju också lite på situationen.
Du kan hålla hastighetsbegränsningen och ändå "köra för fort" om vägen svänger oväntat eller är hal.
Och du kan "köra för fort" genom att köra 120km/h på en rak och ödslig motorväg.
I det ena fallet blir du bötfälld om du upptäcks av en polis ( vi kan ju låtsas att det fortfarande finns trafikpoliser... ), och i det andra så är det bara en oförklarig olycka.

Att köra för fort, kan betyda och innebära olika saker i olika situationer och för olika personer.
Och att köra för fort betyder inte alltid att du kör över skyltad maxhastighet. En kamera kommer aldrig att kunna göra en polisarbete, och därmed ej heller kunna förebygga olyckor genom sin närvaro.
Där är problemet för mig, en kamera bötfäller en hastighetsöverträdelse nog så liten.
En polis kan bedöma situationer oavsett hastighet, och agera därefter.
Genom att acceptera kameror och övervakningsteknik i alla former, så kommer vi längre i från nollvisionen för var dag, i.o.m att teknik har en förmåga att skapa dels ändamålsglidningar. Och dels friställa riktig personal.

Edit: För övrigt håller jag helt och fullt med om att kör man för fort, och blir tagen. Då får man ta sitt ansvar för det också. Under förutsättning att man faktiskt kört för fort.
Man kan i vissa väderlekar och väglag köra för fort och ändå hålla hastighetsbegränsningen, men du kan (i princip) aldrig köra lagligt över skyltad hastighet. Synd om de inte tar vara på den möjlighet som tekniken ändå ger att ta hand om de fortkörare som prickat in kamerorna på GPSen och anpassar hastigheten endast vid kameraskåpen. För så mycket poliser som skulle krävas för att få fast fartdårarna kommer vi inte ha råd med i det här landet.

Sätt farthållaren på laglig hastighet och ratta in något bra på bilstereon....
Ja det är synd att tekniken inte utnyttjas som den kan.
Tänk om vården kunde kunde i tid upptäcka och förebygga ohälsa genom övervakning av människors mat, alkohol och rökvanor.
För så mycket vårdresurser som egentligen krävs, har vi inte råd med i det här landet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4507206.ab

Tänk vad mycket säkerhet vi kunde vinna ifall vi utnyttjade tekniken fullt ut. Total teknikövervakning, inga brott, och ingen frihet...

Och vad är egentligen en fartdåre?
Vad kallar vi dem som genom rökning eller alkoholintag riskerar sin och andras ohälsa?
Eller dem som tycker sig ha rätt att agera polis och hindrar andra att köra för fort genom att själva köra sakta? Om en olycka sker genom ett sådant agerande, vad skyller vi den på?

Din önskan om att ta fast fortkörare, eller förhindra fortkörning kommer aldrig att uppfyllas genom dessa bötesfällor.
Om pengarna istället satsats på riktiga poliser som trafikerat vägarna i och utanför samhällen, så skulle mycket mer vara vunnet än bara hastighetssänkningen.
pjfj skrev:anp: Känner du dig kränkt på något sätt av att inte få köra över hastighetsgränserna och bryta de lagar som finns?
Om du tror det, så har du missat något väsentligt i denna diskussion.
anp skrev:
pjfj skrev:anp: Känner du dig kränkt på något sätt av att inte få köra över hastighetsgränserna och bryta de lagar som finns?
Berätta gärna vad jag missat i denna diskussion som skulle visa på vikten av att kunna köra fortare än tillåtet hastighet.
Jag får fortsätta chansa så länge;
Du känner dig kränkt på något sätt genom att...
...du blir registrerad under den sträcka de mäter på?
...Vägverket tjänar stora pengar på folk som kör för fort? (nämnts ett flertal gånger i diskussionen. Problem???)
...?

Kan du inte försöka berätta vad problemet egentligen ÄR?
Jag ger mig fan på att du inte uppskattar en trafikpolis som helt oväntat och utan att märka ut sin position på din GPS står med kamera heller, inte heller om trafikpolisen gör en flygande besiktning på bilen din och påtalar att du har en trasig lampa. Eller att du ska förnedras med att blåsa för att polisen vill kontrollera om du är alkoholpåverkad, för inte kör DU onykter.

Sluta knyta näven i fickan och engegera dig politiskt och ta upp frågan.
Tills dess lär du får hålla dig till de begränsningar som finns, och fanimig acceptera att någon gör annat än att knyta näven och hoppas på att folk inte kör för fort.
av *pettson*
pjfj skrev:
anp skrev:
Berätta gärna vad jag missat i denna diskussion som skulle visa på vikten av att kunna köra fortare än tillåtet hastighet.
Jag får fortsätta chansa så länge;
Du känner dig kränkt på något sätt genom att...
...du blir registrerad under den sträcka de mäter på?
...Vägverket tjänar stora pengar på folk som kör för fort? (nämnts ett flertal gånger i diskussionen. Problem???)
...?

Kan du inte försöka berätta vad problemet egentligen ÄR?
Jag ger mig fan på att du inte uppskattar en trafikpolis som helt oväntat och utan att märka ut sin position på din GPS står med kamera heller, inte heller om trafikpolisen gör en flygande besiktning på bilen din och påtalar att du har en trasig lampa. Eller att du ska förnedras med att blåsa för att polisen vill kontrollera om du är alkoholpåverkad, för inte kör DU onykter.

Sluta knyta näven i fickan och engegera dig politiskt och ta upp frågan.
Tills dess lär du får hålla dig till de begränsningar som finns, och fanimig acceptera att någon gör annat än att knyta näven och hoppas på att folk inte kör för fort.

Konstigt nog fick du med flera saker en kamera INTE kan.. och ändå kan du inte förstå varför en levande polis är bättre trots allt?..

Polisen fick med din hastighet (om det var en överträdelse), polismannen kan även avgöra om det var på nåt sätt sanktionerat att köra för fort. (det finns såna tillfällen även om dom är udda).
Denne fick med att du på ett eller annat sätt var påverkad vid bilkörningen, det sker även vid ren rutinkontroll.
Denne fick med att du haft oturen eller underlåtit att vara trafiksäker..
Denne kan även få med om du har stöldgods med dej (synligt) samt ett antal saker till.
Kameran kan inget av ovanstående förutom att just mäta hastighet krasst.

Ändå tycker du tekniken gör det bättre än människan?.. Fantastiskt..
*pettson* skrev:Konstigt nog fick du med flera saker en kamera INTE kan.. och ändå kan du inte förstå varför en levande polis är bättre trots allt?..

Polisen fick med din hastighet (om det var en överträdelse), polismannen kan även avgöra om det var på nåt sätt sanktionerat att köra för fort. (det finns såna tillfällen även om dom är udda).
Denne fick med att du på ett eller annat sätt var påverkad vid bilkörningen, det sker även vid ren rutinkontroll.
Denne fick med att du haft oturen eller underlåtit att vara trafiksäker..
Denne kan även få med om du har stöldgods med dej (synligt) samt ett antal saker till.
Kameran kan inget av ovanstående förutom att just mäta hastighet krasst.

Ändå tycker du tekniken gör det bättre än människan?.. Fantastiskt..
Jag tog med de delarna för att påvisa att folk aldrig någonsin kommer bli nöjda.
Jag tycker det är allt som oftast i den här avdelningen folk är skitbittra över en kontroll längs vägen där de fått böta för att däck, belysning eller vad som helst är trasigt. Jag kan bara inte förstå hur man kan sitta och vara grinig över att man får en bot hemskickad veckan efter istället för direkt i näven på vägen. Jag trodde det bara var hundar man var tvungen att ge feedback åt inom 5 sekunder...inte vuxna människor med körkort. Däremot blir jag bitter över att jag blir straffad med vägtullar för att jag ibland åker båt till finland från centrala stockholm...annan diskussion.

Jag har absolut ingenting emot poliser på vägarna även om pulsen hoppar till när man bli invinkad. Fick blåsa och plocka fram körkortet senast idag, och hoppades att jag lastsäkrat prylarna som stack ut genom bakluckan ordentligt. Ingenting av det hade en fartkamera klarat att kolla. Fram för fler trevliga(!) poliser i trafiken!!! Tyvärr finns det inte tillräckligt med poliser i dagens poliskår, och de verkar inte kunna klona fram fler på något billigt sätt framöver.

Alltså tycker jag att fartkameror är berättigade och ser hemskt gärna fler av dem både för trafiksäkerhetens och miljöns skull, och där skulle medelvärdesmätning mellan mätpunkter göra en del nytta tror jag, det här jävla tvärnitandet som folk håller på med strax innan kända kamerapositioner är vansinne. Går "tillåtna" fortkörningar i nödsituationer att mäta ens i promille av de gånger folk kör för fort tror du? Och då snackar jag inte om mer eller ofta mindre nödvändiga omkörningar av långtradare där det må finnas anledning att dra på för att komma runt i tid.
Måste ju bara lägga upp denna länken i tråden. Fartkamerasystemets fader dömd i tingsrätten.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5321748.ab
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad