- mån 26 sep 2005, 08:42
#17077
Jag tänkte bara jag skulle återrapportera lite om vad som är gjort på min V70 de senaste 4 veckorna sedan jag köpte den när den hade gått 3800 mil.
Glapp i passagerarsätet: Åtgärdat, bytt underrede.
Vänster spegelvärme trasig: Åtgärdas idag. *Edit* Hela spegeln byttes till ny. Fungerar nu perfekt.
Missljud vid växelspaken: Åtgärdas idag. *Edit* Ansågs vara ett normalt ljud och lämnades utan åtgärd.
Knarrljud i kopplingen: Åtgärdas idag. *Edit* Ansågs vara ett normalt ljud och lämnades utan åtgärd.*Edit 2* jag fick reda på att knarret kommer från en givare som sitter vid kopplingen och vars fjäder låter så här. Ergo, normalt ljud.
Högt vägljud: Åtgärdas idag, styrinställning samt alla fyra hjulen balaserade. Montering av dämpgummin. *Edit* Blev helt perfekt! De störande brum/tjutljuden är puts väck och nu hörs istället bara svagt däcks-sus och motor/vindljud precis som jag hade förväntat mig från början!
ECC´s kompressor. Våldsamt ingrepp, kändes som om man tappade 15 hk var 20:e sekund då kompressorn slog till. Åtgärdat: Total uppgradering av alla datorsystem ombord vilket fick "problemet" med missljud och känsla av effekt-tapp att försvinna mer eller mindre helt.
Knakande framvagn. När man svänger fullt åt vänster och kör mycket långsamt framåt knakar det från framvagnen. *Edit* Limmade splines, vilket inte hjälpte ett dugg. Det knakar fortfarande. *EDIT-2* Idag åkte jag förbi Bilia och lät min tekniker lyssna på knaket. Så skulle det inte låta sa han och gav mig en tid den 11:e Oktober. *EDIT-3* Visade sig att han inte hade gjort ett ordentligt jobb första gången så han plockade ur, slipade om och limmade en gång till. Enl honom så gick det inte att provocera fram ljudet. Det räckte med att jag satte mig i bilen, vred på ratten, gasade lite och vips, så hördes knaket igen. Nu sitter jag i telefonkö för att få honom att byta knutar helt denna gång. *Edit-4* Efter att ha varit på Bilia fem gånger hittade dom ett fel i styrväxeln. Denna skall alltså bytas. Återkommer när detta är gjort.*Edit 5* Nu är växeln bytt och tiden får utvisa om det är tyst i framvagnen.
Sedan var det några andra smågrejor som är fixade men det kan jag inte komma på just nu. Vad jag tycker är lite underligt är att det är så här mkt småfel på en av Sveriges vanligaste bilar. Är det bara jag som är ruskigt kräsen och har läst lite för mkt här på forumet så jag numera är expert på alla vanliga fel :D , eller har jag bara haft otur? Såg att min V70 -04 dessutom var byggd i Belgien...*rys*. :)
Glapp i passagerarsätet: Åtgärdat, bytt underrede.
Vänster spegelvärme trasig: Åtgärdas idag. *Edit* Hela spegeln byttes till ny. Fungerar nu perfekt.
Missljud vid växelspaken: Åtgärdas idag. *Edit* Ansågs vara ett normalt ljud och lämnades utan åtgärd.
Knarrljud i kopplingen: Åtgärdas idag. *Edit* Ansågs vara ett normalt ljud och lämnades utan åtgärd.*Edit 2* jag fick reda på att knarret kommer från en givare som sitter vid kopplingen och vars fjäder låter så här. Ergo, normalt ljud.
Högt vägljud: Åtgärdas idag, styrinställning samt alla fyra hjulen balaserade. Montering av dämpgummin. *Edit* Blev helt perfekt! De störande brum/tjutljuden är puts väck och nu hörs istället bara svagt däcks-sus och motor/vindljud precis som jag hade förväntat mig från början!
ECC´s kompressor. Våldsamt ingrepp, kändes som om man tappade 15 hk var 20:e sekund då kompressorn slog till. Åtgärdat: Total uppgradering av alla datorsystem ombord vilket fick "problemet" med missljud och känsla av effekt-tapp att försvinna mer eller mindre helt.
Knakande framvagn. När man svänger fullt åt vänster och kör mycket långsamt framåt knakar det från framvagnen. *Edit* Limmade splines, vilket inte hjälpte ett dugg. Det knakar fortfarande. *EDIT-2* Idag åkte jag förbi Bilia och lät min tekniker lyssna på knaket. Så skulle det inte låta sa han och gav mig en tid den 11:e Oktober. *EDIT-3* Visade sig att han inte hade gjort ett ordentligt jobb första gången så han plockade ur, slipade om och limmade en gång till. Enl honom så gick det inte att provocera fram ljudet. Det räckte med att jag satte mig i bilen, vred på ratten, gasade lite och vips, så hördes knaket igen. Nu sitter jag i telefonkö för att få honom att byta knutar helt denna gång. *Edit-4* Efter att ha varit på Bilia fem gånger hittade dom ett fel i styrväxeln. Denna skall alltså bytas. Återkommer när detta är gjort.*Edit 5* Nu är växeln bytt och tiden får utvisa om det är tyst i framvagnen.
Sedan var det några andra smågrejor som är fixade men det kan jag inte komma på just nu. Vad jag tycker är lite underligt är att det är så här mkt småfel på en av Sveriges vanligaste bilar. Är det bara jag som är ruskigt kräsen och har läst lite för mkt här på forumet så jag numera är expert på alla vanliga fel :D , eller har jag bara haft otur? Såg att min V70 -04 dessutom var byggd i Belgien...*rys*. :)
Senast redigerad av 22 NCR, redigerad totalt 0 gång.
Mazda CX-5 Optimum -15
Porsche Cayman GTS -15
"Jag säger inte att alla som gillar sport är idioter, men alla idioter gillar sport!" - Rocky
Porsche Cayman GTS -15
"Jag säger inte att alla som gillar sport är idioter, men alla idioter gillar sport!" - Rocky