Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pada
Nu har jag efter många om och men monterat på en ny topp. Allting såg bra ut tills att jag skulle montera på slangen till vevhusventilationen. Det finns ingen ingång/utgång på den "nya" kamkåpan. Är det bara att byta igen eller finns det nån genväg??
av pada
Har jag fått rätt för mig att slangen som sitter fast i kamkåpan är till för att leda gaserna FRÅN kamkåpan??
av *pettson*
pada skrev:Har jag fått rätt för mig att slangen som sitter fast i kamkåpan är till för att leda gaserna FRÅN kamkåpan??
Slangen på kamkåpan är till för att leda gaserna ifrån kåpan ned till oljefällan. Det går INTE att rakt av bara byta kamkåpan. Kåpan och toppen är gjorda i par, arborrade och linehonade för exakt rätt mått, då övre kåpan är ena halvan av kamlagren. Blocket fungerar likadant med två av dess tre delar. (blocket och vevgördeln) Tråget är bytbart.
av pada
Men om det inte finns en utgång på kamkåpan, betyder det att det inte behövs luftas eller sitter det en kontakt någon annanstans. Båda topparna kommer från v70 2,5 20v. allting ser ut att passa. Kamremmen är monterad och allting går runt utan problem. Ska ge mig på att byta insuget imorgon men vet inte vad jag ska göra åt vevhusventilationen. Kan man bara plugga igen den ingången till oljefällan eller måste jag byta till en topp av "rätt" modell?? Läste att man inte hade sluten ventilation med kamkåpsventilation förr och att gaserna då ibland tog egna vägar genom oljepåfyllningshålet/locket.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Öppen vevhusvent, då pratar vi 60-tal... Då gick röret från oljefällan rakt ut under bilen.
Plugga låter inte bra, gaserna måste ut. Oljelock från en gammal B20 med utgång för ventilation isf. Man kan göra så, men det känns inte rätt. Nåt är fel med din nya topp. Hur långt har du kommit, kan det finns fler saker som inte stämmer?
av pada
Ja det gör det. Squishytorna är lite annorlunda, insugshålen är lite större, men jag har insuget från samma bil som toppen kommer ifrån så det ska förhoppningsvis passa på nåt sätt. Insuget skiljer sig lite från det jag har, känns tjockare och har en vakumklocka på undersidan som styr ett spjäll inne i insuget (kallstart??) nogrannare än så har jag inte hunnit titta. Egentligen så borde jag bara åka till den som sålde bilen till mig och begära att köpet hävs (hann äga bilen i en månad innan kamremmsspännaren gick) men han är inte så medgörlig. Jag provade att renovera den gamla toppen själv men när jag upptäckte att en styrning var kass så insåg jag att det skulle bli väldigt dyrt. Han hämtade en topp till mig på en skrot i Malmö och när jag började rengöra den så upptäckte jag att det inte var riktigt samma grejor. Efter ett telefonsamtal med bilförsäljaren, där han garanterar att jag kan använda denna toppen trots allt, skrev jag en annan tråd ang. detta men svaren avstannade. Så jag satte på toppen, la kammarna på sin plats och locket på efter alla tänkbara regler. Ny rem, remspännare och rull-lager, inställt och klart. Har provat att snurra runt motorn som man ska göra (två varv), fungerade fint. När sen slangen till vevhusventilationen skulle på så tog det stopp. Imorgon (Onsdag) ska resten monteras. Byta insug (om det går) på med avgas och slangar. Sen är det väl bara att prova. Tänkte köra runt motorn först och kolla komp. innan provstart. Kan det fungera tro?? Eller är jag bara dum som ens försöker?? Försöker tänka logiskt men det är inte alltid det fungerar. Jag har fått låna plats i ett garage och har stått där ett tag men nu tycker ägaren att det börjar ta lite tid (till på köpet så har jag 3,5 mil dit så jag har inte tid att vara där varje dag).

Lock från en annan motor, ja det fungerar säkert. Men om det inte finns en ventilation i kåpan från början behövs den verkligen då??
av *pettson*
Tyvärr kommer det inte att fungera som tänkt utan mycket modifieringar. Topplocket är till en 850 GLT med årsmodell runt 1992-95. Detta eftersom du har variabla spjället. Spjället är ett som ska växla mellan kort och långt insugsrör beroende på varvtalet. Systemet är vacumelektriskt. Alltså vacum med en styrventil som är elektrisk. Har du inte styrningen för den så är det insuget iallafall helt kört att använda. Det kommer då INTE att ställa om sej och bilen blir trög som aldrig förr. Borde ha förstått det när du sa att det såg ut som extractor rör.. det är INTE till en 70 serie 1998....
Vevhusventilationen finns 4 varianter av i rörväg.. oljeavskiljaren har två varianter. En med ett uttag och en med två. Tyvärr hjälper det ju inte att riva vevhusventen och börja göra om eftersom du ändå inte har styrningen på insuget..
Bara lägga ned och antingen kräva rätt saker.. eller återköp.
av pada
Ringde bilförsäljaren idag och förklarade läget. Han åkte till Malmö för att leta topp men hittade ingen. Han erbjöd sig då att renovera den gamla toppen. OK tyckte jag, problemet är att han inte bytar alla ventiler utan bara de som är synligt skeva. Kan detta räcka tro? Han bytade dem dessutom inte till nya utan tog dem från 850 toppen som jag fick innan. Han tog även styrningen från 850 toppen och satte den på min gamla topp. Kan man göra så?? Vågar jag lita på att det håller mer än hem från verkstaden? Hoppas att det gör det, orkar inte hålla på med detta mer.
Användarvisningsbild
av camaro69
Vad är det för bilskojare du handlat av?

Är det hos Ärliga Zigges Bilar? :wink:

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]