Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av villon
Hej, jo det är så att jag tycker min koppling är lite underlig ibland. Jo det är så om jag kör bilen varm och kört ett tag så blir typ både kopplings pedal och gas som en fjäder när man trycker ner, alltså känslan på dom. Hur ska en 850 koppling kännas, och hur vet man om den är dålig? Kanske det bara behöver smörjas något, som pedalstället? ni med erfarenhet kan väll dela med er.

bilen är en 850 glt 1993.
Användarvisningsbild
av Janne3
du förklarar nog hemskt dåligt , vad har gasen med kopplingen att göra , och vadå fjäder självklart åker vä kopplings pedalen tillbaka efter du trykt ner den eller vill du att den skall fastna där nere ?:-/
Användarvisningsbild
av villon
Janne3 skrev:du förklarar nog hemskt dåligt , vad har gasen med kopplingen att göra , och vadå fjäder självklart åker vä kopplings pedalen tillbaka efter du trykt ner den eller vill du att den skall fastna där nere ?:-/
Klart den ska gå tillbaka, men den känns väldigt underligt efter man kört ett tag! typ som rostigt eller något, Men sen var min fråga hur en helt frisk 850 koppling känns, lätt, svår tar hela tiden,

Men den stora frågan, hur vet man att kopplingen är dålig vad är symptomerna?
Användarvisningsbild
av Janne3
va ja vet har väl dessa hydraulisk koppling så där borde det ju inte rosta så mycket, du måste väl känna om den slirar på kopplingen på de höga växlarna?
Användarvisningsbild
av villon
Asså slirar när jag lägger i dom? du menar att varvtalet ska öka för en stund isåfall när jag bytar växel eller?
Användarvisningsbild
av Janne3
De bästa för dig är nog att be någon kompis som är duktig på bilar eller verkstad prov köra bilen ,det brukar man märka på en gång ,verkar inte kunna förklara för dig lycka till
Användarvisningsbild
av villon
Jomen grejjen är man vill inte lägga ut 8000:- om det inte är något större problem. Skulle dock vilja pröva en annan 850. Eller så får man väll lämna in den, men det kostar jú det med.
Användarvisningsbild
av Janne3
De kostar ju knappast 8000 kr att be dom kolla upp de ,hällst om det är en du känner , skulle sedan de visa sig att den är slut så kan man ju byta lameller själv,
Användarvisningsbild
av villon
Nej, att kolal det kostar ju inte så mycket. Men jag har hört att byte koppling kostar något sånt tack vare arbetet eftersom växellådan sitter som den gör.

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]