Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena. nu har ja ett problem.
Har bytt motor i min bil och bytte även då kamrem.
Har fått alla kablar på plats och motorn går runt på starten.
Men ändå startar den inte.
Finns det en möjligthet att vrida kamen ett halv varv fel?
Vet att detta e möjligt på volvos rak-6:a.
Bilen är en 460 94 med B20F motor från 95. Alla komtakter och så vidare är samma och sitter på plats..
Känns som om motorn går trögre än den gammla.

Är grymt sugen på att få igång den igen så alla med någon ide som kan vara te hjälp e välkomna att hjälpa te

MVH// Christian
KAMMEN MYCKET TROLIGT......kan vara det eller
kolla om du har gnista på kablar och stift.... dubbelkolla alla jordpunkter runt motor och alla elektriska komponenter....

mitt fel med min motor var att den gick runt men tände inte, bytte kablar, rotor stift hjälpte inte men jag hittade en jordkabel under batteriplattan som lossnat som var brun, kopplade in den och bilen startade.... mitt tips kolla alla kablar igen.
Kolla felkoderna på styrenheten å gå vidare där i från.

Är det en motor från bildemontering?
Anledningen till att jag frågar är den att den firman jag kontaktade, var mycket noga med att påpeka det faktum att de använder en särskild "konserverings olja" i motor som man inte bör köra på.
Fortfarande ingen reaktion på motorn. Har nu kommit fram till att jag inte får någon gnista.. men kan ej hitta något som ser fel ut lr sitter fel.
Vet ej vad ja ska leta efter längre.. kan verkligen inte hitta några fel.
Bensin får den iaf.. men den vill bara inte tända..
En liten undran bara? Motorn från reservdelsbilen är den lika och av samma årsmodell som den gamla motorn? Om inte så är det inte säkert att motorstyrningsboxen är av samma modell eftersom det har skiftat en del under åren, det är inte ens säkert att kablaget och kontakter är lika kopplade ?:-/
Ett halvt varv fel går inte att ställa kammen, då är du tillbaka på rätt inställning igen. Kammen går ett halvt varv när veven går ett. På motorer med fördelaren på mellanaxeln kan det bli fel mallan kam och fördelare, men här sitter fördelaren på kamaxeln så det blir automatiskt rätt.
Låste du veven med dorn när du bytte rem?
Motorn e en 95 ochbilen en 94.. tror du att man bara kan byta styrbox då?
Men ja kan verkligen inte tänka mig att d ska göra så stor skillnad. Men men ja får la testa att byta styrbox kanske,
men bilen som motorn kommer från har ABS vet jag.. kan detta göra att elsystemet blir fel?? tycker inte d egentligen..
Vet inte om att det varit ABS har nån betydelse men jag vet att dom har dribblat med flera olika boxar :shock: men det är ju inte så svårt att byta och testa (S) jag håller tummarna att det ska funka :-)-)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]