Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Devilsheaven
Hej!

Som en nybliven ägare till en Volvo S60 har jag registerat mig på denna sida och tänkte komma med min första fråga.

Jag tänkte att jag skulle byta ut stereon till en som jag köpte för en kort tid sen.
Stereon som jag tänkte trycka in är av märket Pioneer och har på baksidan en ingång för kabelansluten fjärrstyrning...d.v.s rattstyrning.

Men min fråga är hur jag får volvos rattstyrning att fungera till min stereo?
Jag har försökt att ta reda på hur detta ska gå till, men jag har inte hittat något som har övertygat mig att det fungerar, har någon av er fått det att fungera?

Dessutom är det något speciellt man ska tänka på jag bytar stereon? Vad jag har förstått får man väldigt lätt en massa konstiga felkoder om man gör på fel sätt.
Användarvisningsbild
av Funk
Du kommer att få felkod på att stereon saknas om du inte först avinstallerar den mjukvarumässigt.. Men det gör inget, koden sätts permanent, men har i praktiken i alla fall inte påverkat min bil det minsta. Jag avinstallerade den inte för att kunna sätta tillbaka originalet om jag vill..

Panelen och kabeladaptrarna köpte jag på Volvo då dom faktisk var lika billiga (dyra) där, men hade bättre finish än piratdelarna.. Den kallades visst "taxipanel" , då det var till det den togs fram. Om jag inte minns helt fel så står den under S80 tillbehör..
Du behöver två kabeladaptrar, en till isokablaget samt en till antennen.
Skicka PM om du vill ha detaljnummer på panelen..

Hur du får fjärren att funka har jag ingen aning om...
av Fred
Stereobyte S60

av Devilsheaven Idag, 00:18
Hej!

Som en nybliven ägare till en Volvo S60 har jag registerat mig på denna sida och tänkte komma med min första fråga.

Jag tänkte att jag skulle byta ut stereon till en som jag köpte för en kort tid sen.
Stereon som jag tänkte trycka in är av märket Pioneer och har på baksidan en ingång för kabelansluten fjärrstyrning...d.v.s rattstyrning.

Men min fråga är hur jag får volvos rattstyrning att fungera till min stereo?
Jag har försökt att ta reda på hur detta ska gå till, men jag har inte hittat något som har övertygat mig att det fungerar, har någon av er fått det att fungera?

Dessutom är det något speciellt man ska tänka på jag bytar stereon? Vad jag har förstått får man väldigt lätt en massa konstiga felkoder om man gör på fel sätt.
Hej!

Jag är i precis samma situation som du! Jag skaffade en också en Pioneer för bara någon månad sedan, innan jag köpte min V70 Bi-Fuel -02, som jag funderar på att montera in i stället för HU-603:an. Jag har fått tag i numret till stereomotören på Haga Norra så jag tänkte att jag skulle kolla med honom vad det innebär för ev. komplikationer med rattstyrning, inbyggda telefonen, tele mute, mjukvara osv.

Postar svaret här sedan!

Jag vill inte trampa på "Funk" men det finns kanske fler som vill veta vad panelen kostar och heter. Detta gäller utbytespanelen med DIN-urtag för "vanlig" stereo (Jag kollade till min V70N -02 så kolla länken för andra modeller). Pris: 375,50 på Bilia och art.nr. 8622876.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... tm#ftnotes

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag har för mig att det inte går att göra så att det fungerar med rattstyrning med mera.
Det var i någon tråd jag läste
Tror det var på TPC.
Användarvisningsbild
av Funk
Fred: Du sparar mig en trip till mörkaste hörnet av källaren för att leta upp kartongen så jag blir snarare glad..

Det skall finnas interface för att få rattfjärrstyrning att fungera, dock inte till Volvo tyvärr..
Mjukvaruuppdateringen för radiobytet handlar om att speca om carconfig så att bilen inte längre har AUM, dvs levererades utan radio. Jag är inte säker, men har för mig att du inte kan ha telefonen utan AUM (eller fungerande sådan), men det bör ju Volvo kunna svara på..

/Thomas
av Devilsheaven
Nja asså vad jag har läst mig till så ska det kunna gå. För att dom knapparna går genom CANBUS nätet
och jag hittade idag ett företag i tyskland som säljer ett interface till volvo för olika bilstereo tillverkare.

Men för att få allt att fungera så behövs den boxen, speciell ISO kabel plus kabel för Pioneer Stereon och allt kostar ca 2000 kr, men jag tycker att det känns lite väl dyrt för att få 4 knappar att fungera :???:

Kanske det är någon här som har någon erfarenhet av Dietz CanBus interface?

http://www.dietz.biz/artikeldetails.asp ... 3463000000
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Inte för att trycka ner någon, men min åsikt är: Sälj Pioneer-stereon så har du; funktionerna i knappar/telefon kvar, en finare inredning och får
pengar till annat kul till bilen. Jag tycker det finns roligare saker att köpa än ett interface för 2000.

Men detta är som sagt bara min egen enkla åsikt. :wink:
av Devilsheaven
Jovisst så går ju att göra. Men jag är i ett starkt behov av en CD spelare som klarar MP3, dessutom så vet jag om att min Pioneer stereo leverar ett ljud som är bra mycket bättre än Volvos stereo.

Det är min enkla åsikt.
av Fred
Jag har idag hittat lite trådar om de "dolda menyerna" i vissa av Volvos orginalstereor, bland annat separata eq-inställningar för fram- och baksystem! :-O) Därför kommer jag ge min HU-603:a en ärlig chans. Sen ska jag utröna vad jag kan bygga ut den med när det gäller externa slutsteg och ifall jag kan koppla in mitt gamla basrör som jag tycker mycket om.
Dock saknar jag verkligen möjligheten att koppla in min mp3-spelare (ej iPod) eller vilken annan ljudkälla som helst med 3,5 mm tele-plugg för den delen...därför drar ju Pioneerstereon lite grann...dagens i-landsproblem... :D
av Devilsheaven
Jo, jag har också ramlat över dom dolda menynerna för EQ, visst man kanske skulle kunna ge det en chans. Men jag saknar ändå funktionen för MP3 skivor och andra alternativa ingångar. Dessutom så har ju Pioneer en bättre återgivning av ljud (bas, mellanregister och diskant) Jag arbetar själv ganska mycket musik och har ett stort krav på ljudkvalitet.

Hur som helst är en DIN-panel (Taxi-panel) beställd plus ISO kablage. Får det imorgon. Så nu finns det ingen återvändo :wink:
Dessutom har jag bestämt mig för att lite längre fram beställa Dietz Interface, visserligen är det 2000 sura pengar, men jag vill väldigt gärna att det ska fungera med rattstyrningen. Och som tilllägg i denna tråd så har jag ingen mobiltelefon monterad i panelen.

Ja grejen är att, jag inom 6/12 månader[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]

Løs del

Fant denne delen liggende i fanget når t&ari[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]