Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ufriman
Har en S60 som behöver vinterdäck vad skall man köpa?
* Friktionsdäck, Dubbdäck lätt eller vanliga dubb ?
* Vilken dimension 15,16,17 ?
* Bredd ?

Bilen körs för det mesta i storstad till och från jobbet samt till träningar o matcher för barnen, ca 15-20 mil i veckan.

Tacksam för att höra andras erfarenhet.

Lutar att jag sätter på Friktionsdäck 16" 205/55 på Alu "Columbia" som jag tycker är snygga och lätta att hålla rena.
Användarvisningsbild
av CarMan
på ren is finns det inget som slår ett dubbdäck
på snö / asfalt har du ingen nytta av dubben

Ralybilar har smala vinterdäck för att få så högt tryck på dubbarna som möjligt, eftersom vi inte kör på sama sorts dubb så uppnår vi inte den funktionen. men vi han få bättre grepp med ett bredare däck då iktionen mor ytan ökar då.
nakdelan med breda däck är att man lätare får vattenplaning vid vatten & slask

haar du en turbo bil måste du ha 16" hul, anars klarar du dig med 15"

välj själv
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag tycker att mina Gislaved Nordfrost 3 är bland de bättre vinterdäcket jag har haft. Har provat Goodyear UG500, som inte var lika bra.

Köp 15" om du kan.

/Henrik
Användarvisningsbild
av ER
Nokian Hakkapellitta 4 är det självklara valet om man vill ha en testvinnare, 195/65-15 om det är en sugis och dom svindyra 205/55-16 om det är en turbo. För min del är "friktionsdäck" inte något jag ens bryr mig om att fundera på då jag vill ha det bästa däcket i alla kategorier, ingen halvmesyr eller kompromiss.
Att man bara kör i storstad är ingen bra ursäkt för att köra friktionsdäck istället för dubbat, det är ju därför det varje år blir "kaos" när det blir glashala vägar och folk på sommar/friktionsdäck halkar omkring. Samma situation ute på landet inträffar aldrig delvis pga att folk kör dubbat.
Om fler körde dubbat kunde man sluta salta längre söderut och på det sättet spara både pengar och bilplåt.
Är du kvick så har volvo 15% på vinterdäck nu och 10% lite senare.
Enda anledningen till att dubbfritt fungerar hjälpligt är pga dubbdäcken.
Annars skulle vi ha glashala vägar åter runt.
av fn
Jag har friktionsdäck Michelin X-Ice och de har funkat bra. Det går inte direkt att säga om man ska ha dubb eller friktion. Ser att du bor i Göteborg och där är ju inte vintrarna så långa, precis som här i Malmö. Att köra med dubb på främst snö/isfri asfalt finns det ingen mening med. Det sliter upp vägarna i förtid och frigör de ämnen som finns i vägarna. Om du ska utomlands (Tyskland t.ex.) så är dubb förbjudna. Men sedan är det så att friktionsdäcken är mjukare än dubbdäck och kan upplevas som sladdrigare. De är mjukare för att få så bra grepp som möjligt på is och snö. Det gör att ett dubbdäck på bar asfalt kan upplevas som stabilare men hur stor den skillnaden är har jag själv inte testat och upplevt. Som synes, för och nackdelar vad du än väljer.
Användarvisningsbild
av CarMan
glömde skriva det, Gislaveds dubbdäck måsta va det sämsta man kan ha på en bil.
dom får bra betyg i alla tester & man ha bra grepp, men bilen blir ruskigt ostadig på dom, gummit är så mjukt att bilen blir svajig vid en undanmanöver, inga problem att skadda av vägen på torr asfalt med dom däcken !
när dom blir lite mar slitna så blir dom bättre, så kantera har rundat tillsig.
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev:glömde skriva det, Gislaveds dubbdäck måsta va det sämsta man kan ha på en bil.
dom får bra betyg i alla tester & man ha bra grepp, men bilen blir ruskigt ostadig på dom, gummit är så mjukt att bilen blir svajig vid en undanmanöver, inga problem att skadda av vägen på torr asfalt med dom däcken !
när dom blir lite mar slitna så blir dom bättre, så kantera har rundat tillsig.
Tycker inte Gislaved är någa svajjigare än några andra dubbdäck, dock börjar dom bli lite "omoderna". Nordfrost 3 var ju förrut det självklara valet när det skulle väljas vinterdäck.

Själv tänker jag prova Hakka 4 i vinter, lämnade nyss iväg fälgarna för att få däcken påkrängda. (205x55x16)

/L
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Angående Nordfrost 3 så kan de kännas lite mjuka. Men det gör däcket mycket tyst och fint. Jag upplever inte min bil som sladdrig, men å andra sidan så kör jag ju nästan bara på "riktig" vinterväg (norr om polcirkeln).

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kör många olika bilar & dom med Gislaved på får man sladd med om man kör slalom på vägen, har ofta kunder också som kommer in o tror att det är fel på bilen.

Själv kör jag på däck som har lite högre hastighetsklass, då får man kraftigare däckstomme & det gör att bilen blir stadigare.

vid normal krning så märker ni inte att gislaved är svajiga, men om ni råkar ut för en paniksitruation & måsta väja kan det vara det som avgör om ni ska vara kvar på rättsida av vägen eller fronta med mötande.
Användarvisningsbild
av ufriman
Som jag förstår, Nokian Hakkapellitta 4 då i 15" 195/65 om det är en Sugis eller 16" 205/55 om det är en Turbo
Och hålla mig ifrån Gislaved xxxxxx x
Slitsyrka då villa ha däcken ett par år?

Tack för bra svar förövrigt....

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]