Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P
Går att vicka på ratten , känns som den är lös .
Undrar om någon har haft samma problem och om någon vet hur man
fixar till det . Kan man lossa på panelen där ´´tutan´´ är och se en
mutter där , eller ?
Händer det något med airbagen om man försöker ta bort panelen.
Vore tacksam om någon har ett tips
av Psyko
P skrev:Går att vicka på ratten , känns som den är lös .
Undrar om någon har haft samma problem och om någon vet hur man
fixar till det . Kan man lossa på panelen där ´´tutan´´ är och se en
mutter där , eller ?
Händer det något med airbagen om man försöker ta bort panelen.
Vore tacksam om någon har ett tips
Air-bagen måste bort för att man ska komma åt rattskruven.
Lämna in den för den åtgärden är mitt råd.
av Infide
Ryck batteriet, låssa på airbagen med 2 skruvar från sidan och dra fast muttern/bulten igen. Tar 10 minuter.
av Marbas
Hur känns ratten lös? Det är inte glapp någon annanstans, t.ex. styrväxel? Eller du kan dra ratten emot dig fastän rattjusteringen är låst?
av P
Jag kan dra ratten i emot mig , själva ratten
är lös , bara ratten som rör sig. Ganska säker på att
det handlar om en bult / mutter i centrum som är lös.
Men frågan är om man törs lossa eller rycka panelen/kåpan
så att man kan se bulten / muttern med tanke på
airbagen ?
av Jman
Ta av batteriet och lossa skruvarna på baksidan av ratten 27torx om det e fyr ekrad ratt.. Är det tre ekrad så in med liten skruvmejsel o tryck bakåt så du öppnar spärren. sätt sen lite låstätning på bulten. Behöver inte vara orolig över airbagen.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Jman skrev:Ta av batteriet och lossa skruvarna på baksidan av ratten 27torx om det e fyr ekrad ratt.. Är det tre ekrad så in med liten skruvmejsel o tryck bakåt så du öppnar spärren. sätt sen lite låstätning på bulten. Behöver inte vara orolig över airbagen.
Precis. införskaffa lite Loctite 577, lossa air-bagen (torx 25) lossa bulten (18mm) i ratten helt och stryk på lite
av 577:an över hela längden. Sen monterar du tillbaka allt sammans och vrider tändningsnyckeln till läge II.
När Air-bagen aktiveras sen är du ändå inte i närheten av den utan bakom bilen och ansluter batteriet. Jag
gjorde denna procedur idag när jag bytte min ratt mot en trä-ratt istället och det gick på 20-25 min. Inga
smällda påsar där inte.

Här är en monteringsanvisning till den 4-ekrade ratten.
Och här är en för den 3-ekrade ratten.
Bara att välja och vraka. Lycka till nu.
av P
Tack alla för era tips , har inte haft tid att testa
idag , tänker försöka imorgon .
Med lite tur så ...........
av dinkytoys
Hur gick detta?

Jag hart en '04 XC90 med samma symptom. Ratten känns en aning glapp, inte i styrritningen mot-/medsols utan istället upp och ner eller sidledes på sin egen axel alltså. Det är inte rattjusteringen, den sitter fast och stadigt.

På rattens undersida kan jag skönja 2-3 torx skruvar som verkar håla undre halvan av plastkåpan, måste jag lossa dessa?

Tyvärr verkade monteringsanvisningarna som länkades i denna tråd vara borttagna nu, någon som har en nyare länk till rattmontering?
Jag tror min är 3-ekrad, det är en standard volvo ratt med valnötsinlägg.
av Tartryffel
dinkytoys skrev:Hur gick detta?

Jag hart en '04 XC90 med samma symptom. Ratten känns en aning glapp, inte i styrritningen mot-/medsols utan istället upp och ner eller sidledes på sin egen axel alltså. Det är inte rattjusteringen, den sitter fast och stadigt.

På rattens undersida kan jag skönja 2-3 torx skruvar som verkar håla undre halvan av plastkåpan, måste jag lossa dessa?

Tyvärr verkade monteringsanvisningarna som länkades i denna tråd vara borttagna nu, någon som har en nyare länk till rattmontering?
Jag tror min är 3-ekrad, det är en standard volvo ratt med valnötsinlägg.
Hur många ekrar ratten har är inte så svårräknat. Det är ju samma som antalet hål i ratten :)

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]