NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Phyxius skrev:
jumu01 skrev:
Phyxius skrev:Jag har hunnit drygt 500 mil nu med min 2.0D MY08 och jag kör väl ungefär 80/20, alltså 80% landsväg och 20% stadskörning. Har väl kört relativt lugnt nu från början och håller väl NÄSTAN hastighetsbegränsningarna och då ligger jag nu på kring 0.58-0.60l/mil enligt färddatorn. Inte lönt att räkna ut på riktigt då jag kör dieselvärmaren 2ggr per dag. Vinterdäcken jag har är 205/50/17.
Phyxius tycker att din förbrukning ser bra ut med tanke på att du använder dieselvämaren 2 ggr per dag!!
Jo, den är helt ok men dieseln som värmaren förbrukar visar sig ju inte på färddatorn så den faktiskt förbrukningen ligger väl lite högre. Men just för körning så ligger jag som sagt på 0.58-0.60l/mil. Har aldrig vart över 0.66l/mil och det var första tanken.
Jag brukar för det mesta räkna ut min förbrukning efter att jag tankat, då färddatorn inte är 100% tillförlitlig.

Brukar få en lite högre förbrukning än vad färddatorn visar mellan 0.005 - 0.03 för lite dock acceptabelt (dessa decilitrar inberäknar ju även dieselvärmaren som används 3-4 ggr/vecka, då jag räknar ut det manuellt).

Vid enbart långkörning har jag den erfarenhet att det endast skiljde 0,005 uppåt gentemot färddatorn inte illa alls!!
av jensam
Enligt Eberspächer så drar dieselvärmaren någonstans mellan 0,2 och 0,6 liter/timma. Kan knappast tänka mig att Webastos värmare är så mycket annorlunda. Påverkar detta verkligen den totala bränsleförbrukningen så mycket?
Användarvisningsbild
av SpTnC
jumu01 skrev: Poseidon min tanke det med släpvagnen var att inte belasta motorn mer än nödvändigt första milen, har även läst någonstans att man inte skulle använda släpvagn vid inkörningen av bilen, men visst jag kan ha fel eller missuppfattat "artikeln".

Tänkte bara passa på och säga att man inte behöver "köra in" bilen längre. Pratade med våran säljare och han sa att motorn redan är inkörd så det var bara å köra precis som man kommer att köra alltid så "vänjer" sig motorn vid din körstil.

För övrigt så ligger våran 2.0D V50 på ungefär 6.3 sommartid på 17" 80% motorväg i 140km/h.
Och nu på vintern med dubbade vinterdäck 16" ligger vi på runt 6.4. Och då har jag inte orkat kolla däcktrycket än...

Har ett gött personligt rekord i iaf.. 1010km till tom tank. Slå det om ni kan! :D Kan slänga upp bild om ni vill men just nu orkar jag inte. ;)
Användarvisningsbild
av Phyxius
SpTnC skrev:
jumu01 skrev: Poseidon min tanke det med släpvagnen var att inte belasta motorn mer än nödvändigt första milen, har även läst någonstans att man inte skulle använda släpvagn vid inkörningen av bilen, men visst jag kan ha fel eller missuppfattat "artikeln".

Tänkte bara passa på och säga att man inte behöver "köra in" bilen längre. Pratade med våran säljare och han sa att motorn redan är inkörd så det var bara å köra precis som man kommer att köra alltid så "vänjer" sig motorn vid din körstil.

För övrigt så ligger våran 2.0D V50 på ungefär 6.3 sommartid på 17" 80% motorväg i 140km/h.
Och nu på vintern med dubbade vinterdäck 16" ligger vi på runt 6.4. Och då har jag inte orkat kolla däcktrycket än...

Har ett gött personligt rekord i iaf.. 1010km till tom tank. Slå det om ni kan! :D Kan slänga upp bild om ni vill men just nu orkar jag inte. ;)
Menar du att du har kört 1010km innan du tankade eller att det stod på din färddator att du tar dig 1010km till tom tank? Då måste ja faktiskt få säga att jag slår det rekordet även om jag inte har bevis för det. 1020km till tom tank är mitt rekord på färddatorn.
av jumu01
Phyxius o SpTnC jag är imponerad av hur långt ni kommit på en enda tank :o . Har ni legat bakom en långtradare på någon långkörningsträcka och idkat EKO-körning. Jag kan tänka mig att det var en upphetsande upplevelse och ni måste haft gott om tid. :roll: "Bilen kanske blev sandblästrad av upplevelsen". Eller kanske ni behöver uppsöka Volvoverkstad för att undersöka den trasiga färddatorn :wink: .
Användarvisningsbild
av SpTnC
Phyxius skrev: Menar du att du har kört 1010km innan du tankade eller att det stod på din färddator att du tar dig 1010km till tom tank? Då måste ja faktiskt få säga att jag slår det rekordet även om jag inte har bevis för det. 1020km till tom tank är mitt rekord på färddatorn.

Det stod på min färddator att jag tar mig 1010km till tom tank. ;)
Oj hatten av för dig Phyxius! Hehe, blir till att försöka slå det nu :D

jumu01 skrev:Phyxius o SpTnC jag är imponerad av hur långt ni kommit på en enda tank :o . Har ni legat bakom en långtradare på någon långkörningsträcka och idkat EKO-körning. Jag kan tänka mig att det var en upphetsande upplevelse och ni måste haft gott om tid. :roll: "Bilen kanske blev sandblästrad av upplevelsen". Eller kanske ni behöver uppsöka Volvoverkstad för att undersöka den trasiga färddatorn :wink: .
Kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur jag kom upp i dem siffrorna men jag har för mig att det var en sträcka på 2mil mellan jobbet och stationen där det är 50-90km/h. Körde nog väldigt lungt med lite accelerationer å så. Jo känslan när man såg att man slått 1000 barriären var faktiskt lite fräck. ;)

Här är bilden: (Om den nu funkar) :D
Bild
http://img525.imageshack.us/my.php?imag ... 453cq9.jpg
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Skumt fel b230ft

Brukar det inte kunna bli läck i eller fr&ari[…]

Bensinpriser v2