Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

By Ralli
#170139
matzen10 skrev:
Ralli skrev:Hej
Jag funderar på att köpa 3st NBB Alpha 225 HID 2st fjärr och 1st pencil.
Är det någon som har provat dom ljusen än?
Bör ju kunna vara som BK225 med nbb xenon. Dom är ju större och säjs ha bättre lampa än x3m...
Ja..som du säkert vet är det ju olagligt att montera pencil sedan flera år tebax (lägger ingen värdering i lagligheten utan bara försöker skona dej från ev. obehag i form av böter..)
Sedan är ju frågan om man behöver ljus som sträcker sig in i grannkommunen?!? ??:-/

M V H
---< M10
Hej jo jag vet att det är olagligt (Tack i alla fall) men det är även deras "fjärrljus" med xenon... men det blir troligen 3fjärr, jag vill ha så bra ljus som möjligt då jag kör mycke natt och på vägar där det aldrig kommer bilar (väldigt glesbefolkat), men jag ska göra så man inte behöver ha alla tänd när det är lite mer trafik bara 2st halogenlampor då...

Lampor måste varaE-märkta för att vara godkänd innom ((eu) i alla fall sverige). Pencil räcker långt och är risk för bländning för mötande fordon (finns sånna som är godkänd också men då räcker fjärr som inte är godkänd längre).
Användarvisningsbild
By ER
#170194
Tomas88 skrev: Jag är inte 100 på att det är olagligt med alla pencil men jag tror nog att de är så. Har själv tre Bosch 225 varav en av dem är pencil och den är i alla fall inte E-märkt. Det är väl inte lagligt med 100 wattare heller? Men de gånger jag besigtigat bilen med pencil och 100w har besigtnings-gubbarna aldrig ens brytt sig om x-lyserna. Jag har bara stängt av extralysena och satt på de svarta skydden.
100w är lagligt om det monterats före 1 jan 2005, det är om det monterats efter detta datum som E-märkningen gäller, dvs ej oss med montage tidigare men i praktiken har det 0 betydelse då det som sagt alltid går att komma runt lagligt.
By matzen10
#170300
Ralli skrev:Hej jo jag vet att det är olagligt (Tack i alla fall) men det är även deras "fjärrljus" med xenon... men det blir troligen 3fjärr, jag vill ha så bra ljus som möjligt då jag kör mycke natt och på vägar där det aldrig kommer bilar (väldigt glesbefolkat), men jag ska göra så man inte behöver ha alla tänd när det är lite mer trafik bara 2st halogenlampor då...Lampor måste varaE-märkta för att vara godkänd innom ((eu) i alla fall sverige). Pencil räcker långt och är risk för bländning för mötande fordon (finns sånna som är godkänd också men då räcker fjärr som inte är godkänd längre).
Ralli: Japp, ok. Förstår ditt resonemang inför ditt nyinköp. Du lär finna många bra svar från användare av olika märken, här på forumet!

ER: Hade ju hoppats undvika tyckande om extraljusramper iom mitt ordval och meningsbyggnad på förra sidan, eftersom det finns såå olika erfarenheter. Mina erfarenheter av kaffekoppar :lol: stämmer inte alls överens med ditt tyckande. Tror du håller på o jämför äpplen mot päron?? Men, men..får väl inta försvarsposition ändå eftersom rena dumheter inte ska gå obemärkt förbi.
1. Ramper ger inte alltid sämre ljus (fast det borde väl bero på hur många lampor man jämför med?)
2. Min ramp blir då inte igenmurad av snö något speciellt (antar att det har med värmen att göra kanske?).
3. Stenskott borde vara mer frekvent med tanke på den låga placeringen; agree. Därför monterar man stenskottsskydd (inte med på min bild).
4. Jag har ingen aning om vilken ramp du har på din andra bil som e så rutten.. ??:-/ Tror dock inte att det är samma som jag har.. Eller så är dom inte monterade på ett korrekt sätt..?!
5. Ja..du konfirmerar ju att det är olagligt att montera pencilbeam efter 1/1-05... Bra att vi är överens om det iaf så Ralli och andra kan få ta del av de tips och kunskaper vi har ;-). För det var iaf min mening att delge när det gäller lyset.

Min ramp ger ett bra resultat både på längd och bredd hur som helst. Haft den på 2 bilar under tre år ganska precis. Ultrarampen med 6 käglor (100W). Har bara läst ett test med ramper och får hänvisa till AMS hemsida: http://www.automotorsport.se. (vet inte var man kan lagra .pdf-filer online..Har detta test + ett färskt på hd. Tips mottages var man kan lagra och länka till dom så det blir mer lättanvänt för alla att ta del av testerna!).

Hur som helst så är ju meningen att mörkret ska skingras :idea:

M V H
---> M10
Användarvisningsbild
By ER
#170364
matzen10 skrev:
Ralli skrev:Hej jo jag vet att det är olagligt (Tack i alla fall) men det är även deras "fjärrljus" med xenon... men det blir troligen 3fjärr, jag vill ha så bra ljus som möjligt då jag kör mycke natt och på vägar där det aldrig kommer bilar (väldigt glesbefolkat), men jag ska göra så man inte behöver ha alla tänd när det är lite mer trafik bara 2st halogenlampor då...Lampor måste varaE-märkta för att vara godkänd innom ((eu) i alla fall sverige). Pencil räcker långt och är risk för bländning för mötande fordon (finns sånna som är godkänd också men då räcker fjärr som inte är godkänd längre).
Ralli: Japp, ok. Förstår ditt resonemang inför ditt nyinköp. Du lär finna många bra svar från användare av olika märken, här på forumet!

ER: Hade ju hoppats undvika tyckande om extraljusramper iom mitt ordval och meningsbyggnad på förra sidan, eftersom det finns såå olika erfarenheter. Mina erfarenheter av kaffekoppar :lol: stämmer inte alls överens med ditt tyckande. Tror du håller på o jämför äpplen mot päron?? Men, men..får väl inta försvarsposition ändå eftersom rena dumheter inte ska gå obemärkt förbi.
1. Ramper ger inte alltid sämre ljus (fast det borde väl bero på hur många lampor man jämför med?)
2. Min ramp blir då inte igenmurad av snö något speciellt (antar att det har med värmen att göra kanske?).
3. Stenskott borde vara mer frekvent med tanke på den låga placeringen; agree. Därför monterar man stenskottsskydd (inte med på min bild).
4. Jag har ingen aning om vilken ramp du har på din andra bil som e så rutten.. ??:-/ Tror dock inte att det är samma som jag har.. Eller så är dom inte monterade på ett korrekt sätt..?!
5. Ja..du konfirmerar ju att det är olagligt att montera pencilbeam efter 1/1-05... Bra att vi är överens om det iaf så Ralli och andra kan få ta del av de tips och kunskaper vi har ;-). För det var iaf min mening att delge när det gäller lyset.

Min ramp ger ett bra resultat både på längd och bredd hur som helst. Haft den på 2 bilar under tre år ganska precis. Ultrarampen med 6 käglor (100W). Har bara läst ett test med ramper och får hänvisa till AMS hemsida: http://www.automotorsport.se. (vet inte var man kan lagra .pdf-filer online..Har detta test + ett färskt på hd. Tips mottages var man kan lagra och länka till dom så det blir mer lättanvänt för alla att ta del av testerna!).

Hur som helst så är ju meningen att mörkret ska skingras :idea:

M V H
---> M10
Det är en hellaramp med 4 H7:or i fast ombyggd med 4 st 35W xenon (som blivit överblivna sen jag uppgraderade S60:n) för att hjälpa upp det dåliga utfallet så det är ej tyckande och den kommer bytas mot riktiga ljus nu i vår/sommar som var meningen från början, det är fakta jmfr navigatorerna som ger ljus värd namnet och som gör resa i becksvart mörker behaglig och trivsam inte minst för ögonen. Sen VET att EX3000 Ultarrampen ej skulle vara lika bra som stora extraljus just pga placeringen men även att refektorerna är på tok för små för att ge något ljusutbyte av värde då jag har åkt eller kört bilar med den rampen och jag funderar på hur dom tänker när det trotts allt kostar 2300kr och för dom pengarna får man 4 st Big Knick som lyser mer/bättre som visserligen kräver lite mer arbeta att montera det men sen är det enbart plus så jag ser ramper enbart som latmansalternativ, inte något lysande alternativ då vi alla vet att riktiga ljus a la big Knick/Hella 3000FF mfl är oslagbara på den punkten.
Grundfelet med alla ramper som inte går att komma ifrån är att dom sitter för långt ner för att kunna lysa så långt som möjligt och bästa ljusutbyte, för det skulle dom behöva sitta på taket, men skillnaden mellan att ha dom i grillen och under nummerplåten är för stor kompromiss i minskat ljusutbyte för min del, även Navigatorerna skulle tappa mycket om dom hängdes under nummerplåtsnivån.
Ramper är ju som Bosch Profi på samma höjd, rent skräp med kort sträcka upplyst, snövallar är i vägen redan vid första snöfallet pga den låga placeringen så upplysningen blir inte där man vill ha den, på sidan av vägen där ev en älg kan befinna sig.
By matzen10
#170368
Nu så hade jag möjlighet att fixa PDF:ernas lagring. Autor Motor & Sports test på extraljus.
Det är 2 tester: Den ena filen inkluderar ramper och är gjord 2006.
Den andra filen avser traditionella lysen och är färskast, 2007.

Oavsett vilken modell man anser sig nöjd med så kanske det kan bidra till lite input inför inköpet av nya lysen. Av de i tråden föreslagna modellerna kanske en och annan saknas i dessa tester. Men det lär säkert finnas fler tester av andra oberoende, men initierade, källor. Här kommer iaf det lilla jag kan bidra med :-)

*Länkarna borttagna idag 8/2*
Test 1 som inkluderar ramper (2006): https://secure.storegate.se/user/share. ... 37b7cbb85a
Test 2 som avser trad. lysen (2007): https://secure.storegate.se/user/share. ... 3c5bd6a46e.
*Länkarna borttagna idag 8/2*

M V H
---> M10
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
By Barkbiten
#170395
Har testat Hella Luminator Xenon, stora modellen, e-godkända fjärr 2 stycken, och ej godkänd fjärr 1 st i mitten. Skillnaden mot Halogen blir att det är jäkligt jobbigt för ögonen i snö på nära håll. Ljuset blir extremt vitt. Halogenlamporna är mycket behagligar och vilsammare för ögonen i snöterräng.

På långa raksträckor lyser Xenon inte längre än halogenljusen men däremot ofantligt mycket bredare. Ljusbilden blir som en stor matta och ljusfördelningen är otroligt jämn och fin. Färgerna blir naturligare också. På upp till 350 meter är ljuset riktigt brett och starkt. Med halogen är det ljust lika långt men inte alls lika brett.

Är det snövallar blir det däremed inte så stor skillnad. Skillnaden märker man först när det är skogsvägar i typ norrland, värmland etc utan reflexer vid vägkanten. Då är det brutal skillnad på halogen och xenon. Xenonljusen kommer alltså först till sin fulla rätt när det är riktigt mörkt och dåliga ljusförhållanden. Blöta skogsvägar utan snöplogkanter och barmark alltså. Sen reflekterar xenonljuset reflexer på¨ett tydligare vis.

Det finns så kallade "pencilbeam" för xenon också. Dessa ger mer av ett punktljus. Ljusbilden blir således inte lika jämn och fin (man ser en fläck med starkt ljus i skogen i mitten). Dock jämnar den starka fläcken ut sig på långa avstånd.

Och vad man än säger så är det trots allt skönt att få belysning på hela sträckan som man kan se. Dvs, på långa raksträckor över 400 meter så blir det kolsvart från 400 meter och framåt. Du ser alltså inte om det står något i vägen där. Ljusförhållandena kan skilja lite från lutning på backen, din position, väder och vind etc. Men generellt i de flesta förhållanden så slutar ljusbilden efter drygt 350-400 meter pga inbyggd spärr från fabriken.

Man kan säga att längre sikt än så inte behövs...men tänk er en lång raksträcka på 700 meter, vore det inte skönt att ha en svag bild av hela vägen till slutet, än bara se halvvägs...kör man i 120 km/h så går 350-400 meter väldigt fort.

Personligen förstår jag därför det långtradarchaufförer etc som monterar 2 stycken pencilbeam för längdljuset och kompletterar med ett par egodkända fjärrljus.

Kan man leva med att ljusbilden inte blir riktigt lika jämn och fin som med endast fjärrlamporna, så skulle jag lätt välja pencil i mitten. Då har man riktigt bra längd på ljuset, även det i många fall också begränsas av bulor och buktningar i vägbanan (dvs, ljuset fastnar på vägbulorna och det blir kolsvart efter bulan). Därför ska man montera ljusen så högt som möjligt.

I dimma och regn blir det också jobbigt med pencil. Men å¨andra sidan i sådana förhållanden så vill man ändå stänga av extraljusen helt och bara köra standardljusen.

Tycker man det räcker med en ljusbild på 350 meter så skulle jag tveklöst välja 2 stycken xenon fjärr. De lyser extremt brett och någon nytta av ett extra i mitten finns knappt. Då får man en väldigt fin och bred ljusbild.
Användarvisningsbild
By ER
#172170
Problemet är att rektangulära alltid ger sämre ljus än runda då reflektorn är avhuggen i över och underkant, detta är inget xenonkonvertering kan kompensera.
By hoolmgren
#172179
ER skrev:Problemet är att rektangulära alltid ger sämre ljus än runda då reflektorn är avhuggen i över och underkant, detta är inget xenonkonvertering kan kompensera.
Jo, men detta tror jag nog hella tänkte på, dom är ju inte helt Fyrkantiga, sen är dom rätt stora med. Skulle vara kul att höra från någon som har erfarenhet av dessa lykor.

Sen så är jag inte ute efter att ha absolut det bästa ljuset, för då kan jag lika gjärna montera ett par 1000W Metallhalogen på taket.
Användarvisningsbild
By ER
#172240
hoolmgren skrev:
ER skrev:Problemet är att rektangulära alltid ger sämre ljus än runda då reflektorn är avhuggen i över och underkant, detta är inget xenonkonvertering kan kompensera.
Jo, men detta tror jag nog hella tänkte på, dom är ju inte helt Fyrkantiga, sen är dom rätt stora med. Skulle vara kul att höra från någon som har erfarenhet av dessa lykor.

Sen så är jag inte ute efter att ha absolut det bästa ljuset, för då kan jag lika gjärna montera ett par 1000W Metallhalogen på taket.
Har ingen större betydelse då reflektorn är avhuggen i över och underkant så det jag sa gäller oavsett "om dom tänkt på det" då du tappar upp till halva ytan och det kan ej kompenseras då inte ens modern teknik eller om man anpassar reflektorn efter formen ger tillbaka förlusten. Hellre löstagbara extraljus än nåt medelmåttigt som mer är eftergift för form än har godkänd funktion.
Har enbart negativa erfarenheter av Bosch Profi och allt vad rektangulära extraljus heter, Bosch Profi är Bosch motsvarande modell till 320FF:s rektangulära modell och ljuset blev så mycket bättre vid byte till runda av klassiska 175mm modell.
Rektangulära är alltid en kompromiss för att passa på lägre halvgammla "moderna"fronter, inte vara bra extraljus.
Dessutom sitter det H7 i dessa 320FF vilket gör lampvalet dyrare och ytterst begränsat och till extraljus vill du absolut ha helst 4000K och MAX 5000K, inte 6000K eller 8000K som du tröttnar på omgående pga att det blir för blått/lila så redan där är valet av märke på sast mycket begränsat och då till dyrare och finare satser.
En gång rektangulära extraljus, aldrig mer är min slutsats pga dess uppenbara och tydliga brister jmfr. runda.
Dessutom en Volvo i 7-9XX-serien ser pinsamt naken ut utan minst 2 Big Knick i nosen.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

Ny personlig rekord for bilen. 32 grader ved nakke[…]

Vågar man köpa Diesel?

Jodå, helt tydligt "Vågar man k&o[…]

Mätnorm CCA

Köpte in liten praktisk batterimätare (f[…]

Vi som beställt nya XC60

När man är inne på bygg din Volvo[…]