Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChillaX_
Hej!

Jag har nu haft min 850 S 2.5 i 7 månader. När jag kollade oljan idag så har den sjunkt liiiite till, och totalt har det sjunkt ner till 2/3 på mätstickans "godkänt"-område (kanske runt 2-3dl) från att varit nästan vid max när jag köpte den. Det ser ut att ha läckt vid påfyllningslocket så jag hoppas det löser sig om jag rengör vevhusventilationen. Stort tack till din guide förresten Pettson, tror jag vågar mig på detta snart!

Nu till min fråga, när jag ändå är igång, ska man rengöra/byta flamfällan? Och i så fall, var sitter den? Jag hittar inte mycket info om detta när jag söker, men i Haynes står den med vid vevhusinfon, dock inte tillräckligt tydligt för en rookie som jag...

Tacksam för hjälp! :)
av *pettson*
flamfällan hittar du om du kikar på slangen som ansluter mellan insug och luftfilterboxen. Kika i höjd med insuget så ser du två slangar som ansluter på insidan mot motorn. En tunn och en tjockare. Det är vevhusventen. Lossar du slangarna och vrider anslutningen ett kvarts varv så lossnar den och går att dra ut. Därinne i anslutningen återfinner du flamfällan. Om där finns en fortfarande.
Min anvisning är ju till turbo men kikar du under huven finner du att 98% är likadant på din sugis.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den ska sitta i anslutningen i slangen precis innan gasspjället, en vit rund plastbit med massa hål i. (Den var vit när den var ny iaf :) ) Många tar bort den så det är inte säkert att den sitter där.
av ChillaX_
Oj, snabba svar! :D

Många tar bort den..? Är det nödvändigt att rengöra den då, ska jag ta bort den eller bara låta den vara?
av *pettson*
ChillaX_ skrev:Oj, snabba svar! :D

Många tar bort den..? Är det nödvändigt att rengöra den då, ska jag ta bort den eller bara låta den vara?
att rengöra den är lite overkill. En ny är inte dyr. Problemet för många är att dom kräver lite översyn så det inte blir stopp i dom. Volvos egen åtgärd på detta är att ta bort dom och låssas som dom aldrig suttit där..

99% att det är batteriet.

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]

Generator laddar ej batteriet

Det kanske den gör, testar väl att l&oum[…]

Nästa elbil från Volvo?

Zeekr går upp till 900V på många[…]