Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy666
Hej nya vänner,
har precis inköpt en mörkblå 245 gl med 19000 mil på mätarn och utan en rosfläck-hade tänk ha den som andrabil men blev förälskad o vill istället pedantsköta denna underbara bil.
Allt funkar utom bakrutetorkarn,bör vara motorn,nån som vet om man kan prova något knep innan motorn byts o i så fall är det ide att köpa en beg o är den svårmonterad?
Undrar också om det är nägon som vet om det går att eftermontera ett soltak,helst den stora canvasmodellen-har sett det på bilar i USA o England ?

Bilen är en -88 o jag tycker jag fick den billigt 8000.

Mycket tacksam för svar på dessa kanske banala frågor

Gröngölingen Andy
Användarvisningsbild
av Hilmer
När det gäller baklucketorkaren så är kabelbrott det mest troligaste felet, detta i så fall vid gångjärnen.
Lossa innertaket och mät kablarna i kontakterna om du har ström fram dit och mät sedan vid motorn, resultatet ger sig ju självt. Annat alternativ är att axeln som torkararmen sitter på ärjat/rostat fast, brukar ju vara en stålaxel som går i aluminiumhus vilket inte är någon bra lösning... Detta medför ju att man måste byta ut hela torkarsegmentet om man inte mot förmodan kan lyckas lirka loss det.
av Rådlös
Jag instämmer med Hilmers gissning att det är kabelbrott. Egen och andras erfarenhet. Ett standardfel på 245. Ofta kan du t.om. se skadan om du tittar på gångjärnen. Titta när luckan är stängd. Kablarna går där i och dom är hårt fixerade just där, vilket ger dåligt svängrum när det behöver böjas. Och när du ändå håller på, så fundera på om du inte behöver byta gångjärnen också. Dom slits med åren.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]