villon skrev:Gör en instickare här, så om man byter laddluftkylare också, plus eventuellt stakar, så har man mer "riktigt" hästar hela tiden.? För dom "290" hk är väll räknat i motorn och inte på hjulen häller..
Som du flikat in.. ja håller du luften kallare får du flera pållar konstant i motorn. Effekten är bänkad i motorn precis som du trodde, inte på landsvägen, dock går oftast mätningarna till åt andra hållet.. bilen körs i rullande landsväg och så lägger man till ett procent tal på värdet man fick och det är då värdet i motorn utan effektförlusterna i växellådan och däcken.
För det finns kriterier som måste uppfyllas för fullt laddtryck.. och för att laddtrycket ska utveckla effekt åt dej..
Det är ju vardagskriterier som tändning/spikning/ uppfetning osv. Men även kriterier laddluftstemp. Ju kallare luft ju högre densitet och ju mera kan motorn skyffla in på sitt laddtryck. Det blir alltså mera liter luft per bar laddtryck kortfattat. Sånt ger effekt..
Åt andra hållet så ju varmare luft ju lägre densitet och ju mindre liter luft trycks in, trots att laddtrycket är detsamma..det är vardagsfysik. Det gör att när du kör landsväg och ger på.. så går ditt turboaggregat ifrån ca 6-650 grader c (invändigt) upp till strax under 1000grader.. Det gör en väsentligt skillnad på kompressorsidan över hur tempen stiger dels av mycket turbon laddar och hur mycket turbon i sej ökar upp tempen. Det gör att vi kan bara ta ut maxeffekten kortare tid eftersom turbon mera eller mindre är på randen till härdsmälta.. och laddluften i sej ökar och ökar i temp.. med lägre och lägre effekt som bieffekt.
Såå vill vi ha 290 pålitliga, konstanta pållar.. så ska det till ett chip, en större turbo, annan laddluftskylare, en större dp, en sportkat, ett större avgas en större laddluftskyl. Allt för att hålla avgastempen nere.. och insugstempen nere. Bieffekten är att under tiden insugsluften hålls riktigt kall kanske motorn till och med bänkar 300-315hk.. men den konstanta effekten är då runt 285-290hk. Vi kan alltså peaka mera än vad vi tar ut konstant.
Stakarna har inget med effekten att göra utan dom kröker sej på grund av dom höga trycken som uppstår. Att byta stakar ger inte i sej nån effekt.
Däremot ger det tillförlitlighet så att dom inte viker sej med höga kostnader som följd. Att vi använder chippet överhuvudtaget är för att ställa upp laddtrycket och ge bilen mera bränsle och justera tändkurvorna. Det är INTE smart att skruva på WG stången eftersom varken tändning eller bränsle följer med. Det kan heller inte vara värt risken eftersom ett chip idag går att få för ca 2000spänn om man inte är märkeskräsen. Höjningen av laddet är i storleksordningen ifrån 0,6bar i ladd till 1,2bar. Alltså dubbla laddtrycket. Det innefattar också att din turbo numera varvar kring 190-210 000rpm.. Det kräver alltså en hel del av turboaggregatet.
Min motor idag är försedd med ett 16T aggregat med 7:ans vinklade avgashus, 3" dp, sportkat, 3" avgas med två dämpare, 285hk KLR chip som ger mej ca 1,3 bar ladd, öppet filter, GLT kamaxlar för ett annat varvtalsområde och högre lyft. Totaleffekten av detta är runt 315hk men jag har inte en ny laddluftskyl så jag har det kanske i 30sek till en minut med mycket tur.. två minuter.. sen är jag nere på kanske 270-80 hk på grund av insugstempen. Dock är maskinen sidenlen att köra, den drar mjukt till ursinningt och har inte längre pucklarna på laddtryckskurvan. Går alltså att köra i stan för frugan och sticker som en pil på landsvägen.