Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SammyBoy
Hej

Jag har som sagt en S40 från -98 och nu har bromsarna börjat bete sig skrämmande konstigt.

När jag kör som vanligt och inte bromsat på en liten stund tar bromsen jättebra.
Men om jag bromsar flera gånger (typ 3-4) så tar bromsen mindre för varje gång jag trycker, och det känns
som att det bildas ett tryck i bromspedalen som blir alldeles stum i upphöjt läge.

Känns väldigt läskigt när man kör så jag kör så lite som möjligt med den just nu.
Jag har besiktning den 7e feb, så nu har jag lite panik på vad det kan vara.
nåt med bromsvätskan kanske? Bromsskivor o bromsklossar känns inte som att det inte kan vara då det verkar vara nåt med hydraliken. Jag har inte så bra koll, så vill se om ni kanske direkt vet vad det kan vara..

Tack till tusen i förhand!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter som servon försvinner. Blir det bättre om du motorbromsar samtidigt så du får fullt vakuum från motorn? Kolla backventilen isf.
av SammyBoy
Det är en 1,8i. Glömde säga det :/
Kollade bromsvätskan o den var på max.
Har inte testat att motorbromsa samtidigt, men är det inte det man gör när man bromsar? Alltså att motorn motorbromsar samtidigt? :P
Ska testa och återkommer.. Kom gärna med fler ideer, tack för allt så långt :)
Användarvisningsbild
av #27
1,8i då är det en GDI motor i den och då finns de en nippel på insugningsröret som kan bli tät så att man får dålig bromsservo..
av SammyBoy
#27 skrev:1,8i då är det en GDI motor i den och då finns de en nippel på insugningsröret som kan bli tät så att man får dålig bromsservo..
Ok, vart finns det insugningsröret? Och hur menar du tät? Sitter det skit i den som man kan pilla bort eller behöver något bytas ut?
Känner mig ganska puckad, men frågar jag inget får jag inget veta :)

Testade förresten att motorbromsa samtidigt som jag bromsade i nedförsbacke, men det gjorde ju ingen som helst skillnad.
Besiktning på Torsdag.. Yaiks!
Användarvisningsbild
av #27
Du får plocka bort den stora plastkåpan över motorn (grå).

Bak på motor (insugningsröret) sitter en slang på en nippel som går att skruva ur 13mm storlek på nippeln..

Skruva ur den och se om den har blivit tät med sot..

Om de är problem att hitta ta en bild med kåpan av så ska vi visa dig vart..

Och det här är om du har GDI motorn (Mitsubishi)..
av SammyBoy
#27 skrev:Du får plocka bort den stora plastkåpan över motorn (grå).

Bak på motor (insugningsröret) sitter en slang på en nippel som går att skruva ur 13mm storlek på nippeln..

Skruva ur den och se om den har blivit tät med sot..

Om de är problem att hitta ta en bild med kåpan av så ska vi visa dig vart..

Och det här är om du har GDI motorn (Mitsubishi)..
Ville bara meddela att det var precis detta felet på min bil.
Vi kollade insugningsröret, och det var ju helt igensotat!Bara o rengöra..
Nu tar bromsen bättre än vad den har gjort på år :P

Tack så jättemycket för tippsen, det var ovärderligt :)
av polxlt
Har själv en GDI motor -98
hade samma problems med bromsen och letade på detta forum och hittade denna tråd
jag hade också en massa sot i "nippeln" rengjorde den och efter det funkar bromsen som den ska
.Jag fick då använda en 14 mm ringnyckel..(13 passade inte)

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]