Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Teleskier
Hej

Detta har hänt: Tankade bilen(745-87a, B230f manuel, 26000mil) full efter cirka en mil började den gå ryckigt och svarar knappt på gasen, kommer upp i 90km/h i bästa fall. Svarar iof på gasen bara man har friläget i, men hostar och går illa.

Trodde först på vatten i tanken hällde i Redline water remover och bytte bränslefilter. Ingen skillnad.
Testade med ny luftmängdmätare-ingen skillnad
Drog ur kablarna till Lamdan ingen skillnad, yes hittat felet tänkte jag skaffade en ny men felet kvarstår.
Har testat att rycka kablarna till pumpen under sätet och då gar den inte att starta, pumpen borde alltså vara ok???ryckte kablarna till pumpen i tanken och bilen gårfortfarande lika illa, pumpen får ström kollat.

Tändstift, tändkablar och fördelarlock tre månader gamla. tändstiften var oljiga men det borde ha att göra med den kassa motorgången?
Har kollat tjyvluft men det är tätt.

Mina teorirer just nu byt pumpen i tanken eller kan kamremmen kuggat över.

Många frågor men vill gärna ha lite kött på bena innan jag springer iväg och köper dyra delar
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kolla kamremmen, så den inte kuggat... Surrar pumpen i tanken med motorn på tomgång, öppet tanklock och örat vid tankhålet? Är pumpen i tanken kass...märks det tydligast då det är mindre än halv tank...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Prova massemätaren igen men koppla bort batteriet under tiden du byter så styrenheten kommer ur limp-home.
av Teleskier
Tack för snabba svar
Jocke S. skrev:Surrar pumpen i tanken med motorn på tomgång, öppet tanklock och örat vid tankhålet?
La örat mot påfyllningsröret och hörde ett fint surr, så pumpen verkar gå.
Sparkz skrev:Prova massemätaren igen men koppla bort batteriet under tiden du byter så styrenheten kommer ur limp-home.

Kopplade ur batteriet i en kvart ungefär när jag bytte LMM

Blir att kolla remmen på måndag när jag kan va i jobbets garage. Någon som har några andra idéer?
av DDD
Har du kollat rotorn? Har du köpt kvalittets-tändstift? Jag tycker det låter som ett elfel eftersom du verkar ha kollat bränsledelar.
av turbosse
Skulle ju kunna vara katalysatorn som har gett upp, innehållet ligger löst och blockerar avgaserna....
av kudden
Hej.
Hade samma problem med min 90-a.
det var lamban som var kass.
Tänk på att allt du köper måste vara original.
att handla på t.ex.biltema är inte alls att rekomendera.Det kan bara bli sämre.
Det har både jag och flera som jag känner fått erfara.
Trodde först också jag hade vatten i bensinen precis som du.
försök att testa med en lamba från skroten,men se till att du får rätt.
prova också att ta ut ettans säkring i 2 min.det första du gör så återställer du alla värden.
Jag höll på att bli galen men ge inte upp.
Prova också med en annan styrenhet om det inte hjälper.Be en verkstad kolla felkoder om du inte kan själv.
Lycka till.
av Teleskier
Hittade felet idag
Var insugspackningen som var kass, lätt att byta och kostade 68 spänn hos min lokala bildelsbutik. Typiskt att jag missade den innan men det var lätt att byta.Belönade mig själv med nya tändstift isf Biltema stiften som satt i.

Tack så mycket för hjälpen kanon bra forum med många bra tips i många trådar
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]