Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Byta bromsvätska är ju igentligen ganska lätt om alla nipplar släpper som de ska men ofta så går de av istället. :evil:
Tog mig tid nu i vinter och bytte bromsvätska på min 240 och det gick till slut tack vare mig svetsen. :twisted:
Nya luftningsnipplar är att föredra om man ska byta bromsvätska. :lol:
Varannat år är väl ganska lagom att byta, tycker iallafall jag. :roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
Brainded skrev:
JK24T skrev:Gör det själv... åk till Mekonomen eller liknande där finns en sats med slang som kopplas på behållare och lufttryck från ett hjul.
Luften trycker ut bromsvätskan när du öppnar luftnippeln på oket.. Gäller bara att hålla koll så att du inte tömmer bromsvätskebehållaren.
Anslut slangen och öppna en nippel och töm ut tillsdu ser att behållaren är nästan tom, stäng nippeln.
Tag bort slangen från hjulet, lossa locket så att du kan fylla på ny vätska. Fortsätt så tills du ser att det kommer ny vätska vid alla oken.
Fyll sen på behållaren upp till den nivå du hade när du började. Klart.
Ett tips här är att du använder bromsvätska i annan färg, då märker du när du tömt ur allt det gamla.

mvh
Anders
Har för mig *pettson* nämnde att endast siliconbaserad bromsvätska är färgad och den ska man ju ej ha i en ny modern bil :D eller har jag fel nu igen?? :oops:
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Det stämmer ABS enheten gillar inte siliconbaserad vätska.
Jag gör alltid rent bromsbelägg trycker tillbaka kolvar och sedan öppnar nippeln(brukar värma nippeln innan jag lossar. ,så då släpper dom lättare) på varje broms ok vid hjul byte ,
sommar/vinter och vice versa. lägger koppar pasta på anläggningsytorna för bromsbeläggen.
Har alltid gjort så och har aldrig haft nå bromsproblem! :lol:
av Flygaren
Vi brukar tömma behållaren (suga ut) den gamla ojan först och sedan
fylla på med ny oja, sätta på en luftmina och öppna alla hjulnipplarna tills "ren" olja kommer.
Klart!
/
Användarvisningsbild
av Nexus
Ampy skrev:jag tyckte att på Volvo sa dem att mansak byta runt 10 000 mil på s60 eller 12 vet inte riktigt?
service boken på min gammla 99.a säger: bromsvätska byte med början efter 60000km sedan rekomenderas byte vartannat år eller varje år beroende på körförhållande.
Med jappsen jag tidigare jobbade men låg det byte var 3000 mil som blir ungeför vartannat år kom jag på :oops: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
grammse skrev:
Brainded skrev:
JK24T skrev:Gör det själv... åk till Mekonomen eller liknande där finns en sats med slang som kopplas på behållare och lufttryck från ett hjul.
Luften trycker ut bromsvätskan när du öppnar luftnippeln på oket.. Gäller bara att hålla koll så att du inte tömmer bromsvätskebehållaren.
Anslut slangen och öppna en nippel och töm ut tillsdu ser att behållaren är nästan tom, stäng nippeln.
Tag bort slangen från hjulet, lossa locket så att du kan fylla på ny vätska. Fortsätt så tills du ser att det kommer ny vätska vid alla oken.
Fyll sen på behållaren upp till den nivå du hade när du började. Klart.
Ett tips här är att du använder bromsvätska i annan färg, då märker du när du tömt ur allt det gamla.

mvh
Anders
Har för mig *pettson* nämnde att endast siliconbaserad bromsvätska är färgad och den ska man ju ej ha i en ny modern bil :D eller har jag fel nu igen?? :oops:
Oj! Det har jag helt missat :oops:
Tror jag lär byta strategi nästa gång då.
Användarvisningsbild
av P1800
Att hålla bronmsvätskan fräsch är naturligtvis viktigt för att undvika att fukt / vatten bildar ånga vis upphettning till 100 grader. Om detta händer så tappar man bromsverkan. Speciellt allvarligt är det för oss som kör gamla bilar med enkrets bromssystem.

Ett problem som kanske inte direkt påverkar trafiksäkerheten men däremot slår hårt i plånboken är det faktum att vatten i bromsvätskan orsakar rost i hydraulsystemet. Detta leder till läckage och går som regel inte att åtgärda trots att man honar cylindern och monterar nya packningar. Jag har säkert lagt ut mer än 10000kr på denna typ av fel på mina bilar. Jag vill påstå att det inte skulle behövts om tidigare ägare bytt bromsvätskan periodiskt.

(Motsvarade gäller kylvätsan - när den är ny så innehåller glykolen inhibitorer som har till syfte att hindra korrosion. Dessa förbrukas med tiden. Detta kan t ex leda till att topplockspackningen korrodera sönder på en gammal gjutjärnsmotor. På en nyare maskin kan det lika gärna var motorblocken som förstörs. Rätt dyrt kan tänkas...)
av T-Röd
Vilken bromsvätska ska man ha?

Har fått pris uppgift på oljebyte hos volvo

Arbete: 790:-
Bromsvätska 50:- art nr 9437430
Bromsvätska 131,25 art nr: 9437431

Varför är det två olika? (glömde fråga) Ska byta oljan själv
av jbl
Min Dot 4.

Priset är för en liten burk och en stor burk med bromsvätska.

Jag byter alltid bromsvätskan och kylvätskan vartannat år. Men så är jag ett service freak också.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]