NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Hur länge dröjer det innan bränsleförbrukningen normaliserar sig? Har nu kört 380 mil och vid blandad körning mest stadskörning så ligger dieselförbrukningen på 0.66-0.68/mil. Vid långkörning kom jag ner till 0.58/mil i 120 fart.

Bilen rullar med dubbade vinterdäck och av erfarenhet vet man ju att bränsleförbrukningen stiger vid användande av vinterdäck.

Hur långt bör bilen (ny bil) ha rullat innan man kopplar till släpvagn?
av jumu01
Bränsleförbrukningen bör ligga 0.05 mindre med sommardäck, vilken erfarenhet har du Dali?
Detta är min första diesel har bara erfarenhet av bensindrivet tidigare.

Om man inte kör omkring med 17 tumsdäck eller mer lågprofil !!
av dali
Förbrukningen har faktiskt varit något lägre på vintern för mig, kör väl lite lugnare då. Jag kör med samma dimension (205/55-16) sommar som vinter.
av jumu01
Det ligger något i det du skriver dali, på vinter blir det mer "gubbkörning" p.g.a väglaget. Medans på sommaren blir körningen lite mer "aggresiv" och att detta leder till högre bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av poseidon
Kört 4000 med min 2.0D å ligger väl på 0.65. Men jag har typ 30% stadskörning så jag är nöjd med den siffran.

Släpvagn kan du väl koppla på från dag 1? Vad är problemet? Bara för att man har släpvagn behöver man väl inte köra skiten ur bilen?
Användarvisningsbild
av Phyxius
Jag har hunnit drygt 500 mil nu med min 2.0D MY08 och jag kör väl ungefär 80/20, alltså 80% landsväg och 20% stadskörning. Har väl kört relativt lugnt nu från början och håller väl NÄSTAN hastighetsbegränsningarna och då ligger jag nu på kring 0.58-0.60l/mil enligt färddatorn. Inte lönt att räkna ut på riktigt då jag kör dieselvärmaren 2ggr per dag. Vinterdäcken jag har är 205/50/17.
av jumu01
Phyxius skrev:Jag har hunnit drygt 500 mil nu med min 2.0D MY08 och jag kör väl ungefär 80/20, alltså 80% landsväg och 20% stadskörning. Har väl kört relativt lugnt nu från början och håller väl NÄSTAN hastighetsbegränsningarna och då ligger jag nu på kring 0.58-0.60l/mil enligt färddatorn. Inte lönt att räkna ut på riktigt då jag kör dieselvärmaren 2ggr per dag. Vinterdäcken jag har är 205/50/17.
Phyxius tycker att din förbrukning ser bra ut med tanke på att du använder dieselvämaren 2 ggr per dag!!

På mitt jobb är det huggsexa efter motorvärmare då det finns endast fåtal platser, folk kommer 40 min innan de börjar sitt arbete för att få ev. tillgång till motorvärmarplats, hade tidigare bensindriven bil och tillhörde denna skara men nu är jag inte avhängd av detta spektakel!!

Dieselvärmaren är guld värd dom decilitrar den drar betalar jag utan att knorra!!! Är även medveten om att detta påverkar snitt förbrukningen. :D

Poseidon min tanke det med släpvagnen var att inte belasta motorn mer än nödvändigt första milen, har även läst någonstans att man inte skulle använda släpvagn vid inkörningen av bilen, men visst jag kan ha fel eller missuppfattat "artikeln".
Användarvisningsbild
av Phyxius
jumu01 skrev:
Phyxius skrev:Jag har hunnit drygt 500 mil nu med min 2.0D MY08 och jag kör väl ungefär 80/20, alltså 80% landsväg och 20% stadskörning. Har väl kört relativt lugnt nu från början och håller väl NÄSTAN hastighetsbegränsningarna och då ligger jag nu på kring 0.58-0.60l/mil enligt färddatorn. Inte lönt att räkna ut på riktigt då jag kör dieselvärmaren 2ggr per dag. Vinterdäcken jag har är 205/50/17.
Phyxius tycker att din förbrukning ser bra ut med tanke på att du använder dieselvämaren 2 ggr per dag!!
Jo, den är helt ok men dieseln som värmaren förbrukar visar sig ju inte på färddatorn så den faktiskt förbrukningen ligger väl lite högre. Men just för körning så ligger jag som sagt på 0.58-0.60l/mil. Har aldrig vart över 0.66l/mil och det var första tanken.
Användarvisningsbild
av jhedin
I instruktionsboken står det väl att man bör köra ca 1000 mil innan man drar ett släp som är fullastat (maxvikt).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]