Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Korny
#169776
jbl skrev:Äldre V70N har ett bättre rostskydd än V70II enligt vi bilägare. Tror dock man kan vänta några år innan en komplettering behövs.
Som jag skrev tidigare är jag ingen expert på rostskydd, MEN borde det inte va bättre att rostskydda innan rosten börjar komma krypande? :???:

Mvh David
Användarvisningsbild
av Funk
#169862
Som jag skrev tidigare är jag ingen expert på rostskydd, MEN borde det inte va bättre att rostskydda innan rosten börjar komma krypande?
Kan man kanske tycka, men bilen är redan rostskyddad från fabrik och inte så illa heller.... Så att lägga ett nytt rostskydd på ett redan fräscht gör nog mindre nytta än att vänta till det ursprungliga försämrats en smula och göra det då..

/Thomas
av elkhunter
#382048
På en nyare volvo kan man med gott samvete vänta ett par år innan man gör en behandling. Dock gäller regeln desto tidigare desto bättre. Rostskydd verkar som en konservering. En eftermarknadsbehandling går INTE att jämföra med rostskyddet som kommer ifrån fabrik, vilket är tunt och ofta slarvigt utfört.

// mvh
av RCE
#382488
elkhunter skrev:En eftermarknadsbehandling går INTE att jämföra med rostskyddet som kommer ifrån fabrik, vilket är tunt och ofta slarvigt utfört.

// mvh
På vilket sett är det tunt och slarvigt? Enligt en forskningsrapport från Swerea KIMAB (2009) hade Volvo V70 II det absolut bästa rostskyddet, tätt följt av Audi och VW Golf. Totalt testades de 30 vanligaste bilmärkena i Sverige där man bl.a. sågade ut delar från motorhuvar, dörrar, bakluckor och trösklar.

Vi Bilägares rostskyddstest gav Volvo XC60 en stark fyra i betyg. Det är ett resultat av biltillverkarens långa erfarenhet i arbetet med korrosionsskydd. Årsmodellen på testbilen var en 2008 och enligt Volvo utvecklas skyddet vidare på samtliga modeller genom att tex ersätta befintliga material med nya. Dessutom får alla delar som rostskyddsbehandlas ett tjockare lager idag än för fyra år sedan.

Ett hett stalltips är att vara noga med regelbunden tvätt under vintertid så att inte saltet får sitta för länge. Klart att allting kan hända men faktum är att de som skriker mest om att man måste efterbehandla sin bil är de som säljer tjänsten.
Användarvisningsbild
av consensus
#383662
Funk skrev:"bonnjärn" passar väl ganska bra som beskrivning, för koppar är det väl inte längre..

/Thomas
Köper man bromsrör på Biltema så är de i koppar.
Användarvisningsbild
av CarMan
#383672
Jag tror det är halt bortkastat att lämna in för rostskydd.
Om du har otur så kan denna behandlng innebära att rostskyddsgarantin inte gäller längre.
av rd350
#383899
Ska man behålla bilen länge ska rostskyddet på fortast möjligt. Ingen bil har fullständigt skydd från fabrik. Jobbar dagligen med krockskador så jag ser det från insidan..... Stämmer dock att Volvo har ett förhållandevis bra skydd men långtifrån komplett! 900 serien av de sista åren var nog på topp även s80/ V70 första gen. är mycket bra.
Användarvisningsbild
av CarMan
#383906
rd350 skrev:Ska man behålla bilen länge ska rostskyddet på fortast möjligt. Ingen bil har fullständigt skydd från fabrik. Jobbar dagligen med krockskador så jag ser det från insidan..... Stämmer dock att Volvo har ett förhållandevis bra skydd men långtifrån komplett! 900 serien av de sista åren var nog på topp även s80/ V70 första gen. är mycket bra.
Möjligt att rostskyddet inte är "komplett" men det lär nog hålla 20 år utan att det finns synlig rost nånstans på bilen !!!
Att en efterbahandling skulle öka detta skydd är jag STARKT tveksam till. (att borar några hål o sprita in saker där man kommer åt, är långt ifrån lika effektivt som att doppa hela karossen...)
Användarvisningsbild
av Funk
#383913
Fast man doppar inte hela karossen i rostskyddsmedel, utan även fabriken sprutar in och på det. Om du inte menar ED-doppningen med fosfatering som sker innan lacken...den är förvisso rostskyddande precis som galvaniseringen på råplåten är, men det är väl inte det vi normalt menar när vi pratar om att komplettera rostskyddet.

Men som sagt tidigare, det är knappt någon ide att rostskydda en ny Volvo.

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
#383946
kollar man på karossens konstruktion så är faktiskt många delar limmade istället för svetsade, detta ökar också rostskyddet!

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]