Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
Hej.
Har en elektrisk motorvärmare (insticks) i min 945 Classic -98 (B230FK).
Nu har säkringen börjat gå när jag ska koppla in den (har automatsäkring i stolpen).
Någon som vet om detta fel uppstår om värmaren är slut eller om det kan vara något annat fel?
Användarvisningsbild
av Janne3
Ja se du de måste man mäta sig fam till ,men vist kan värmaren va slut
av Kena
Är du 100 på att det är säkringen och inte jordfelsbrytaren som löser?
av ramviksrille
jag hade samma fel på min -97a och det var själva värmaren som pajat. Isoleringen runt hade spruckit sönder. Det har väl blivit kortis i den antar jag. Jag kopplade ur den och väntar på energi att få tag på och sätta in en ny i en av frostpluggarna under insuget. (denna sitter under grenröret)
Användarvisningsbild
av pean
Hände med min V70 också, säkringen gick varje gång. Jag lämnade in på verkstad för att få det fixat, det var själva motorvärmarblocket som har lagt av, fick det bytt. Lämnade bilen på morgonen före jobbet, hämtade en efter jobbet samma dag och fick betala 1600 pix för kalaset. Väl investerat... jobb + felsökning var 1000 av det tror jag.
Användarvisningsbild
av pang58
Jag "ryckte" lite försiktigt i elementet och efter det så har värmaren fungerat igen, men det är nog lika bra att ställa in sig på att elementet behöver bytas. Frågan är bara om man kan få tag i en lika dan eller om man ska bli tvungen att byta "rubbet" för i kataloger verkar kontakterna vara mindre numera. Men det lär vara en monterat i volvoverkstaden.
av 945S
Som sagt, kolla alla 230V-ledningar så de inte är skadade. Det vore ju dumt om hela bilen blev strömförande rätt vad det är...
Användarvisningsbild
av Sparkz
pang58 skrev:Frågan är bara om man kan få tag i en lika dan eller om man ska bli tvungen att byta "rubbet" för i kataloger verkar kontakterna vara mindre numera. Men det lär vara en monterat i volvoverkstaden.
Beror på vilket fabrikat du har. Ta isär en kontakt nånstans i motorrummet.
Volvo original har tre stift på samma håll: l|l
Calix har tre stift med ett på tvären: l_l
Defa har tre runda stift.
Volvo har slutat tillverka egna värmare och kör med Calix, så har du det blir du tvungen att byta rubbet eller jaga begagnat på skroten...
Användarvisningsbild
av pang58
Tack för alla svar. Ska kolla vilket fabrikat det är och försöka ordna det snarast. Otrevligt om bilen skulle bli strömförande, har inte tänkt i de banorna.
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]