Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Red Dragon
Hej grabbar!

Jag har en Volvo V70-97 GLT, som stått långtidsparkerad i ett kallgarage sedan Nov-2007.
Har regelbundet startat upp motorn var 14:e dag. Men nu sist så vägrar den att starta?
Vet ej vad som felar, har slipat rent vid batteriets jordpunkt till chassiet, har även gjort
detsamma vid tändspolens kabel-anslutningar. inget hjälper dock? vägrar att starta?
Den får nog soppa för det luktar bensin efter: 3-4 korta startförsök.

Det är väldigt "KALLT" i garaget, samt att ventilationen ej är den allra bästa. Undrar därför
om det kan ha bildats kondens vid den senaste varmkörningen? Kan det ev, finnas
kondens i fördelarelocket? eller är det kanske långsökt?
Finns det en Kallstartsventil på V70-97? kan det vara den som strular? iså fall hur kollar
man upp detta?

Tacksam för alla bra tips & råd..det känns skitsurt när pärlan ej vill starta.
av Red Dragon
Självklart underhållsladdar jag batteriet. Det visade 13.25 på mätinstrumentet. Men tack endå för visat intresse.
av Mikael G
Har du testat med reservnyckeln? Kanske är så simpelt som att startspärren strular. Om det vore kondens i fördelarlocket så borde den starta iaf tycker jag men kanske inte gå på alla burkar.
av *pettson*
Red Dragon skrev:Hej grabbar!

Jag har en Volvo V70-97 GLT, som stått långtidsparkerad i ett kallgarage sedan Nov-2007.
Har regelbundet startat upp motorn var 14:e dag. Men nu sist så vägrar den att starta?
Vet ej vad som felar, har slipat rent vid batteriets jordpunkt till chassiet, har även gjort
detsamma vid tändspolens kabel-anslutningar. inget hjälper dock? vägrar att starta?
Den får nog soppa för det luktar bensin efter: 3-4 korta startförsök.

Det är väldigt "KALLT" i garaget, samt att ventilationen ej är den allra bästa. Undrar därför
om det kan ha bildats kondens vid den senaste varmkörningen? Kan det ev, finnas
kondens i fördelarelocket? eller är det kanske långsökt?
Finns det en Kallstartsventil på V70-97? kan det vara den som strular? iså fall hur kollar
man upp detta?

Tacksam för alla bra tips & råd..det känns skitsurt när pärlan ej vill starta.
Om det luktar bensin är ju bilen sur.. då lär den inte starta?..
Har du komp som tänkt.. eller går det runt lite för lätt?
av *pettson*
945lasse skrev:Hej,
Den har blivit sur, troligen av att den startats flera gånger och inte blivit riktigt varm. Byt tändstift och försök igen.
/Lasse
snabbtips--- dra ur spridarkontakterna innan du försöker igen med nya stift..
av Red Dragon
Okej tack för tipsen jag ska testa att dra ur spridarkontakterna och funkar inte det testar jag med att byta stift. Jag tänkte på det kan det inte ha blivit fukt i tanken ? har hört talas om att det kan bli det och då ska man tydligen andvända karbonat sprit har jag hört ? Stämmer det ? ? ?
av *pettson*
Phantom skrev:Fukt eller kondens i tanken kan det bli om du ställer undan bilen med lite bensin i tanken...eller var det bara ett problem på äldre bilar :roll:
problemet finns idag med.. om än i mindre omfattning. Det beror på att vi redan har sprit i tanken.. spriten blandas med vatten.. och med bensinen. Den håller ihop det hela så att säga.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]