Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av clem
Hej.

Jag har problem med larmet i min volvo och har lokaliserat felet till höger bakruta där en av kablarna
till glaskross-sensorn släppt från rutan.
Hur ska man fästa den lilla "plutten" mot rutan igen?
Kan man ta vilket lim som helst eller måste limmet kunna leda ström?
Användarvisningsbild
av Funk
Det måste vara elektriskt ledande. Det finns lim med silverpasta i på Elfa, men det är svindyrt..
Jag har för mig att Clasolsson hade en liten flaska med ledande lack som man lagade elbakrutor med förr, kanske har dom det fortfarande..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
Funk skrev:Jag har för mig att Clasolsson hade en liten flaska med ledande lack som man lagade elbakrutor med förr, kanske har dom det fortfarande..

/Thomas
Ja omkring 300kr.

mvh
Anders
av clem
På lokala mekonomenaffären finns det en liten flaska med "laga elbakrutan-kladd" att köpa för under 150 kr men det verkar inte som den limmar också.
Man kanske kan blanda den med lite snabblim? :)
av clem
Psyko skrev:Är kontakten trasig ?
Normalt sett går det ju justera själva kontakten på kabeln så
att den nyper bättre om kontakten på rutan.
Kontakten som ska sitta fast på rutan har släppt helt och hållet från glaset.
av clem
Jag tittade lite mer på kontakten och det visade sig att den ska sitta fastlödd i slingan på rutan.
Jag värmde upp kontakten med en lödkolv och hade på nytt lödtenn samtidigt som jag värmde
glasrutan med en värmepistol sen lödde jag fast den på glaset.

Första gången släppte det men vid andra försöket fick jag den att sitta kvar.Man vart lite orolig att glaset skulle spricka
men nu så fungerar larmet igen :)
Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]