Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av puttrik
Hej! har en v70-01 140hästars,för en tid sen började tomgången dippa ner till ca 400-500 varv vid igångkörning, och om man står still och trampar på gasen och släpper så är den färdig att lägga av innan den stabiliserar sig.Ibland när man startar den så går den inte på alla cyllar,utan bara står och skakar,Lämnade in bilen på Helmia för felsökning, men inga felkoder fanns registrerade så man mer eller mindre chansade och bytte luftmassemätare a´4200:- Efter det gick bilen som den skulle några veckor,för att sen upträda lika skumt som förut.. Lämnade åter bilen på volvo för ny felsökning,den här gången uppgraderades olika mjukvaror,bl a till gasspjället.Hämtade ut bilen i kväll innan stängningsdax, och bilen är likadan som förut! går som en påse nötter,plus att den även rycker lite nu vid körning. Har nu även prövat ett nytt batteri efter att jag läst här på forumet i nån tråd om att bilen kan gå knepigt om det är paj,men det hjälpte inte.Vad göra? Känns som det där med luftmassemätaren var en rätt onödig "investering"Kan tillägga att den uppträder inte konstigt hela tiden,utan går som den ska ibland.
Användarvisningsbild
av CarMan
puttrik skrev:Hej! har en v70-01 140hästars,för en tid sen började tomgången dippa ner till ca 400-500 varv vid igångkörning, och om man står still och trampar på gasen och släpper så är den färdig att lägga av innan den stabiliserar sig.Ibland när man startar den så går den inte på alla cyllar,utan bara står och skakar,Lämnade in bilen på Helmia för felsökning, men inga felkoder fanns registrerade så man mer eller mindre chansade och bytte luftmassemätare a´4200:- Efter det gick bilen som den skulle några veckor,för att sen upträda lika skumt som förut.. Lämnade åter bilen på volvo för ny felsökning,den här gången uppgraderades olika mjukvaror,bl a till gasspjället.Hämtade ut bilen i kväll innan stängningsdax, och bilen är likadan som förut! går som en påse nötter,plus att den även rycker lite nu vid körning. Har nu även prövat ett nytt batteri efter att jag läst här på forumet i nån tråd om att bilen kan gå knepigt om det är paj,men det hjälpte inte.Vad göra? Känns som det där med luftmassemätaren var en rätt onödig "investering"Kan tillägga att den uppträder inte konstigt hela tiden,utan går som den ska ibland.
är du säker på att den inte sätter felkoder ! har mycket svårt att tro att den inte sätter nån felkod
Helmia är det en volvoverksta?
vi har ju diskuterat det där med garantier i en annan tråd. hade du lämnat bilen på rätt ställe hade det kostat 0:- att byta luftmassemätare.
av puttrik
jo,jag är säker att den inte sätter koder.Var faktiskt med vid första felsökningen då man kopplade in nån slags laptop till diagnosuttaget i bilen,och meken tyckte det var konstigt att inga felsignaler fanns.Därför prövade man då en chansning med luftmassemätaren som jag skulle köra med en vecka och sen återkomma. Bilen var OK ett par veckor då så jag fick vackert slanta för jobb och material. Ska väl tillägga att den gått över 17000 mil,dock fullservad på Volvo, så några garantier gäller väl inte då?
Helmia Bil AB är återförsäljare för Volvo och Renault i Värmland. Företaget är ett familjeföretag som ägs och drivs av familjen Walfridson genom moderbolaget Helmia AB. Verksamheten består av försäljning av nya och begagnade personbilar och lätta transportbilar, service, reparationer, bildelar, tillbehör, biluthyrning, drivmedel, finansieringstjänster samt försäkringsförmedling.
Försäljningsställen finns i Sunne, Karlstad, Arvika, Torsby, Karlskoga, Hagfors, Filipstad och Årjäng.
Bolaget bildades 1952 och registrerades 9/1 1952 under namnet Fryksdalens Motor AB. Vid årsskiftet 1997/98 namnändrades Fryksdalens Motor AB till Helmia Bil AB. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
ok, den har gått så långt. jag tänkte på avgasgarantin, men den tar ju slut vid 8 000 mil.

om den inte går på alla cylindrar så skulle jag kolla T-stift / bränsletryck, fyrgasmätning & komprision till att börja med.
feldeagnostiken för tändmissar är inte sådär jette bra, så oftast säts inge felkoder vid tändmissar.
Användarvisningsbild
av Wolfi
Tjena

Jag hade precis samma problem med min v70 01 varvräknaren dippade ordentligt , bilen tjuvstannade om man inte gav gas. fick inte heller felkoder ,men du jag fick ett tips att slangen som går till gas spjälet ta bort den vinkla gasspjället och ta en trasa och torka rent så långt in du kan. trasan vart svart av sot
efter det så la sig varvräknaren på 1500 varv men stabiliserade sig sen jag har inte haft några som helst problem sen dess bilen är mycket starkare när man lägger den i dragläge och varvräknaren ligger stax över 800 varv...

mvh Wolfi
av puttrik
Tack för tipset om gasspjället! den funkar klockrent nu! mycket goja fanns det där.. Bilen uppträdde precis som du skrev,först 1500 rpm en stund,för att sen stabilisera sig runt 850-900 ca.Inga tjuvstopp längre heller,den drar fint på dragläge även från tomgång nu.Trist bara att mekarna på Volvo inte verkar känna till det,utan hellre säljer ett förmodligen onödigt byte av luftmassemätare.. :cry:
Användarvisningsbild
av Wolfi
Tjena

Skönt att det löste sig ! jag håller helt med dig . kan ju vara värt att torka rent spjällhuset en gång om året I stället och slippa den kosnaden..

M.v.H Wolfi :D :)
Användarvisningsbild
av CarMan
bra att det löste sig. men frågan är om du har senaste mjukvaran i ETM ? den ska göra så dettaproblem minskar.
av Jesper
Carman: När kom programvaran? Min bil var inne i slutet på Maj och bör då ha uppdaterats(enligt pappret iallafall).

Själv rengjorde jag spjället i Juli, då bilen knappt gick att köra längre och bilverkstäderna tagit semester. Sparade mig ett besök i verkstaden och 7000:- då jag antagligen bytt spjällhuset istället(jo just det diagnosen var egentligen motorstyrenhet, fast det var ju inte där felet satt).
Användarvisningsbild
av CarMan
Jesper skrev:Carman: När kom programvaran? Min bil var inne i slutet på Maj och bör då ha uppdaterats(enligt pappret iallafall).

Själv rengjorde jag spjället i Juli, då bilen knappt gick att köra längre och bilverkstäderna tagit semester. Sparade mig ett besök i verkstaden och 7000:- då jag antagligen bytt spjällhuset istället(jo just det diagnosen var egentligen motorstyrenhet, fast det var ju inte där felet satt).
om dom byter spjälhus så är det ju gratis så länge din bil inte gått över 20 eller 29 000 mil, eller nåt liknande.
det var längesedan mjukvaran för just detta kam, men vet du vilkan mjukvara det var dom ladda ? var det ETM så har du den sista.

Slarvar man o inte gör service en gång om året så kan man få bland annat detta problem.

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]