- ons 30 jan 2008, 22:19
#169610
Hej
Har en 245a -88a. B23 med insprut och servostyrning.
Problemet:
Trögstyrd precis när ratten står rakt. Känns ju mest i låga hastigheter. Känns som ett litet motstånd tills man vridit ratten en 8dels varv ungefär. Jävligt äckligt att köra den om man inte är van. Har testat att stänga av motorn medans bilen rullar för att se om det är samma med servon avstängd, men då blir ju allt trögre så svårt att känna... Känns åxå som det kommer även när man vridit runt ratten ett helt varv när man svänger mycket. Ska testa mer.
Nån som har bra tips på vad det kan va? de förslag jag kom på var:
1) servon måste väl ha nån slags reglerventil som släpper förbi så länge du inte vrider på ratten. Kanske tar tid att bygga upp tryck när man väl börjar ratta så att det blir trögt i början.
2) Nåt med kuggstången (eller va heter det?) som är kasst/trögt just i mitten.
3) Tänkte åxå att hjulinställningen kunde va helt åt h-vete som gör det, men känns inte så troligt?
Har en 245a -88a. B23 med insprut och servostyrning.
Problemet:
Trögstyrd precis när ratten står rakt. Känns ju mest i låga hastigheter. Känns som ett litet motstånd tills man vridit ratten en 8dels varv ungefär. Jävligt äckligt att köra den om man inte är van. Har testat att stänga av motorn medans bilen rullar för att se om det är samma med servon avstängd, men då blir ju allt trögre så svårt att känna... Känns åxå som det kommer även när man vridit runt ratten ett helt varv när man svänger mycket. Ska testa mer.
Nån som har bra tips på vad det kan va? de förslag jag kom på var:
1) servon måste väl ha nån slags reglerventil som släpper förbi så länge du inte vrider på ratten. Kanske tar tid att bygga upp tryck när man väl börjar ratta så att det blir trögt i början.
2) Nåt med kuggstången (eller va heter det?) som är kasst/trögt just i mitten.
3) Tänkte åxå att hjulinställningen kunde va helt åt h-vete som gör det, men känns inte så troligt?