Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo 740
Hej alla glada :D

Har en liten fråga jag undrar över :???:

Äger en volvo 740 GLT års 89.

När jag tankar upp för ca 100:- då får jag ca 8 liter i tanken..ok.
jag hinner bara åka en liten bit så börjar bilen typ hacka/ kraftlös om jag har gasen i botten så händer de inget.. i bland så blir de ett pruttande ljud
de är precis som de händer när jag har lite bensin i tanken...typ..om man börjar få lite bensin i tanken så börjar ju alla bilar rycka lite så är de!

Hoppas att få lite hjälp med de :(

Mvh
av Addekarlsson
Tanka full tank, så ska du se att dina problem är borta tror jag.

Lite soppa i tanken skapar mer problem än man tror.
Kondens bildas fort, vilket orsakar att bilen går som en påse nätter.
Samt att lite soppa i tanken är ju inte bra för pumparna heller. När du kör, så skvalpar soppan runt, det vill säga det matas inte fram kontinuerligt, vilket leder till att pumpen under bilen bränns.

Samt så ökar risken för igensatt filter pga skräp i tanken när man kör med småskvättar hela tiden.

Så tanka fullt, och tanka inte lika ofta. Det kostar ju dessutom mer att åka till macken oftare. :wink:

Mvh/ Adde
av volvo 740
men bilen skall väll inte rycka om man har 8 liter bensin i tanken :?:
Användarvisningsbild
av Brainy
Som adde skrev så skvalpar det ju bl.a omkring så pumpen kan få svårt att suga upp bensinen, är det då dessutom en svag pump så...
/Anders
av Addekarlsson
volvo 740 skrev:men bilen skall väll inte rycka om man har 8 liter bensin i tanken :?:
Vad är 8 liter i en tank som rymmer 60 liter? Kolla under bilen, så ser du hur pass stor en tank är, så kan du ju räkna ut hur lite soppa det i verkligheten är i den tanken. Det är en liten skvätt på botten, som sällan ligger precis där soppan sugs ut ur tanken.
8 liter, det är ju inte ens en full reservtank det. Av totala 60 liter är 10 liter reserven.

Värt att tänka på när man tankar skvättar. :D

Mvh/ Adde
av Lesjö
Helt säkert har du ett alvarligt fel på bilen. Förpumpen i tanken har av någon anledning gett upp. Dina symptom är mycket typiska för detta.
Lyssna i tankhålet när motorn är igång. Då skall man höra pumpen ganska tydligt. Felet kan vara att genomföringen av elledningen genom tankarmaturens lock har frätts sönder. Locket är åtkomlig genom en lucka i bagagerummets golv.
Börja med att kolla säkringarna.
av volvo 740
ska kolla upp de..

Tackar så mycket för svar :D

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]