NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sitter och letar info då jag har bestämt mig för att köpa en v50, men vilken motor ska man ha för att få det mest ekonomiska och ändå inte få en bil som är alltför slö.
har en passat kombi -00 nu med 1.6lit på 100hk så att ni vet vad jag har att jämföra med..

enligt volvo så drar en
v50 1.8 från 05 0,73l/mil blandad
v50 2.4 från 05 0,85l/mil blandad

så nu är ju frågan helt enkelt om det kan stämma för om det gör det kan det ju aldrig vara ekonomiskt försvarbart att en bil ska dra 0,12l/mil extra för 15hk.

Så vad drar era bilar dvs de med motorer 1.8 och 2.4 alt 2.4i.
Jag vet att det är väldigt subjektivt då alla har olika körstilar men man borde ändå få en tendens till om dessa värden stämmer.

har nämligen läst på vägverkets hemsida att det bara ska skilja 0,01/l/mil mellan dessa två och det tycker jag dessutom verkar klart mysko..
Har visserligen en 1.8F men kanske kan hjälpa lite ändå.. Blandad ligger jag ganska stadigt på 1.2 etanol, (inte jättesnäll på gasen alltid) landsväg kommer jag ner under litern, men inte mycket mer. Den drar ju ca 40% mer etanol vilket skulle innebära en teoretisk förbrukning på ca 0,72 blandad och ca 0,6 landsväg.
Jag åker i stort sett bara till och från jobbet, åker ca 6km enkel resa i stadstrafik och saknar motorvärmare.
Bränsle förbrukning enligt färddatorn: 1.01 liter/mil.
Detta med vinterdäck 205/55 16" och 95 oktan i tanken .. :)
0,90-0,95 blandad körning (mest stadstrafik plus E4'an till och från jobb) om jag anstränger mig. Vid landsväg går det att komma ner till 0,7, även om det inte är alltför vanligt :)

Har du en Passat 1,6 nu så tror jag att du klarar dig alldeles utmärkt med 1,8. Enligt Teknikens Värld så är väl effekten väldigt nära (typ 138 Hk) 2,4'an när den går på Etanol.

Har själv funderat på att byta men det är inte ekonomiskt försvarbart i dagsläget (plus att jag antagligen valt en 9-3 biopower istället ändå) vilket gör att jag fortsätter intala mig själv att femman trots törsten är en betydligt trevligare maskin, och att växellådan iaf av mig upplevs som betydligt smidigare i 2,4an.

Ut och testa! :D
Det är ingen som har en 1.8 som kör den på bensin som kan verifiera eller dementera att den verkligen bara ska dra 0,73 blandad.

Kanske skulle ha sagt att den passat 1.6 som jag har nu tycket jag är seeg, ffa på motorväg.
johan_m skrev:Det är ingen som har en 1.8 som kör den på bensin som kan verifiera eller dementera att den verkligen bara ska dra 0,73 blandad.
som jag skrev så borde jag vara ganska nära den förbruning du pratar om! kan testa att tanka bensin nästa gång och se vart det landar, men då får du vänta ett tag på svaret :wink:
Min 1.8F drog 0.92 liter/mil (E85) första tanken med ca 60% stadskörning. Stämmer väldigt bra med fördatorns uppgifter faktiskt.
Lätt gasfot antar jag...:-)
Dennisen skrev:Min 1.8F drog 0.92 liter/mil (E85) första tanken med ca 60% stadskörning. Stämmer väldigt bra med fördatorns uppgifter faktiskt.
Lätt gasfot antar jag...:-)

mycket lätt :mrgreen: fast tjejen lyckas också komma ner i den förbrukningen, jag har dock lite svårare för det 8)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]