Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xcerik
Hej!

Jag är ny på forumet och förhoppningsvis också snart ny Volvo-ägare.

Vad jag har planerat att köpa för bil är en XC70 05:a som gått kring 10 000 mil. Min största fundering just nu är vilket drivmedel jag ska välja.

Jag bor i Norrland och kommer köra kring 1 500 mil per år (medellånga sträckor) så vad gäller den högre skatten på diesel så tror jag att den kommer vara obetydlig i sammanhanget efter att ha räknat på en kalkyl hos konsumentverket.se.

Då åsterstår miljön, oljebristen och det stigande oljepriset.

Om 3-4 år när jag säljer biljen: kommer det då vara attraktivare att sälja en bensindriven bil (eventuellt ombyggd till etanoldrift) eller kommer det vara attraktivare med en diesel-bil?

Vad jag förstår är diesel att föredra över bensin idag. Men den går ju ej att bygga om till etanoldrift - eller?

Förvirrande ämne med fler än ett svar känner jag. Tacksam för alla synpunkter!

Tillägg: Sen upptäcker jag också "DME" - kommer en diesel XC70 05:a gå att bygga om till detta drivmedel?

Mvh,
Erik
Användarvisningsbild
av Svahn
Det finns redan i dag mycket rena dieselbränslen som du kan köra i din D5 utan några ändringar. Ett sådant bränsle är Paradiesel som säljs av Framtidsbränslen AB. Industrin och byggen kräver redan att maskiner som körs inomhus skall köras på denna typ av bränslen.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Det är nog svårt att svara på. Smaken är som baken :) Dieseln har ju gått upp skapligt mycket i pris. Det blir nog mera vilken karaktär på motorn man gillar om man väljer bensin eller diesel..
Användarvisningsbild
av Jensen
Då du inte kör mer än 1500mil så tycker jag att diesel verkar onödigt.
En annan orsak är även att dieseln idag efterfrågas så mycket att priserna ibland blir löjligt höga.
Satsa på en bensinare och du hittar en hel del som ligger från ca 200tkr.
XC70 har fallit brutalt mycket senaste tiden, givetvis påverkar XC70II detta .
Att den skulle bli osäljbar om ca 3-4 år behöver diu inte vara orolig över.
Lycka till med bilköpet.
av xcerik
Tack för svaren! De verkar ju vara till överväldigande fördel för bensinmodellen. Vad gäller automat vs manuell växellåda? Förbrukningen ska ju vara något lägre med manuell , men gäller det främst city-körning? Jag kommer som sagt i större utsträckning åka längre sträckor på landsväg.
Användarvisningsbild
av Guligan
Automat såldes mer än manuell på XC70, så beg.utbudet på aut är därför större. Vill du ha manuell och hittar ett bra exemplar så är det prutläge! Lycka till!
av xcerik
Tack Guligan!

En annan fråga jag har gäller försäkring. Finns det något bolag som erbjuder särskilt fördelaktiga försäkringar på XC70:n? Jag är 27 år och haft körkort utan tillbud sen 18 års ålder. Bor i Norrland och parkerar på tomt. Verkar idag som att den kommer landa på nära 750 kr per månad vilket känns ganska saftigt förstås.

Tacksamt,
Erik

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]