Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Volvos60r
S80 har något som kallas "svår batteriurholkning" det vill säga att bilen lätt drar ur strömmen ur startbatteriet och batterispänningen blir för låg till bilens elektronik. Sjunker den från 12.7 vid fulladdat batteri till cirka 11 V då uppstår problem och vid 10.5 måste bilen bärgas. Åtgärd:

1. Byt ut 120 A-generatorn till utbytes på 140 A, då fås 10 A för laddning av startbatteriet ( utbytespris cirka 5000:-)
2. Byt ut startbatteriet till minst ett 100 Ah- batteri så att det finns batteriström att ta av! ( Batterihållaren i S80 är justerbar.)
3. Montera in en i motor-/kupévärmareanläggning integrerad underhållsladdare för att säkerställa funktionen vintertid.

Volvo klassar inte detta som ett konstruktionsfel och åtgärdar det därför inte kostnadsfritt.
av stuve
Oki! tack för tipset, börjar med att köpa 100Ah batteri får ja se om man byter generatorn sen.

Till veckan på torsdag skall jag lämna in bilen för att fixa fjäderbenstaget samt byta katalysatorn.

En ny sak jag upptäckt nu är fönsterhissen som krånglar, den åker ner 3 cm sen ser man hur rutan liksom hoppar till och den stannar, sen måste man typ trycka på lite för att den skall fortsätta...upp går den utan problem, känns som om de är nåt som hakar i liksom.. Får undersöka vidare.
av stuve
skönt, verkar bara vara nåt med kylan som gjorde att fönsterhissen jävlades, för nu när de var + grader ute så gick det utan problem. så då är de ut världen iallafall
av stuve
stuve skrev:Så, sammanfattningen på fel som hittades första veckan:

Fjäderbensstag högerfram helt slut, måste bytas!
Ena katalysatorn är dags att byta!
Gasspjället ger felkod och ryckig gång: rengörs, ny programvara, men troligtvis byte!
Batteriet är slut och måste bytas!

Ja, vad kan man säga, man kan ha roligare första veckor av bilköp, jag tackar gud att jag köpte bilen med garanti. Nu gäller det bara att försöka få ut rubbet på garantin, men de kan väl inte vara omöjligt?!
Nu är jag lita gladade! nu var jag och hämtade bilen precis! så skönt att inte ha klonket i framvagnen, och när dom kopplade in datorn så gav den ingen felkod, har kört med bilen typ 1½ vecka nu sen dom gjorde rent spjället och uppgraderade programvaran, så de verkar ju ha hjälpt. katalysatorn är bytt nu oxå, och jag har inte behövt betala nåt. så det var bra service!

nu är det detta kvar:
Användarvisningsbild
av pv!
stuve skrev:
stuve skrev:Så, sammanfattningen på fel som hittades första veckan:

Fjäderbensstag högerfram helt slut, måste bytas!
Ena katalysatorn är dags att byta!
Gasspjället ger felkod och ryckig gång: rengörs, ny programvara, men troligtvis byte!

Ja, vad kan man säga, man kan ha roligare första veckor av bilköp, jag tackar gud att jag köpte bilen med garanti. Nu gäller det bara att försöka få ut rubbet på garantin, men de kan väl inte vara omöjligt?!
Nu är jag lita gladade! nu var jag och hämtade bilen precis! så skönt att inte ha klonket i framvagnen, och när dom kopplade in datorn så gav den ingen felkod, har kört med bilen typ 1½ vecka nu sen dom gjorde rent spjället och uppgraderade programvaran, så de verkar ju ha hjälpt. katalysatorn är bytt nu oxå, och jag har inte behövt betala nåt. så det var bra service!

nu är det detta kvar:

Hej Stuve.
Om du vrider nyckeln till läge 2 och sätter igång lite fläkt och musik, hur lång tid tar det innan du får larm "batterispänning låg" på färddatordisplayen?
Har själv en snart 6 år gammal v70 med originalbatteri. Larmet går efter 3-5 minuter för mig.
Om nu en S80 -99 har samma batterispänningsövervakning.

Hur är bilen annars då? Världens enda tvärställda raka sexa och allt. Tycker du om bilen? Är själv nyfiken just pga det ovanliga konceptet. Var byggs motorn förresten?

Mvh/
pv!
Användarvisningsbild
av Braweheart
stuve skrev:oki! skall testa det där med batteriet då till veckan, men jag har ingen aning om de finns nån sån övervakning, nån som har koll på de?
Tjopp Stuve..

Kollade om din bil har batteriövervakning. Det skall den tydligen ha, men ja vet inte hur det funkar.. ??:-/
Användarvisningsbild
av Braweheart
Braweheart skrev:
stuve skrev:oki! skall testa det där med batteriet då till veckan, men jag har ingen aning om de finns nån sån övervakning, nån som har koll på de?
Tjopp Stuve..

Kollade om din bil har batteriövervakning. Det skall den tydligen ha, men ja vet inte hur det funkar.. ??:-/
Det funkar så att CEM övervakar batterispänningen med en liten inbygd krets.
CEM = Central Electronic Module, sitter under I-brädan och är Gateway mellan Hög och Låghastighetsnätet i bilen.

Man ser det i DIM som ett text meddelande.

(kollade detta med en polare som jobbar på volvo´s provbana)
om inta jag har fått fel information så är det en mitsubitsi motor...va från början tänkt att porche skulle bygga den men han vart för dyr...har hört det från brosans tjejs farsa som jobbar på konstruktions avdelingen på volvo han va med och tog fram s80n
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]