Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#169145
Går det att få lamporna som tänds när man trycker på gula knappen på fjärren, den så kallade "Follw me home" funktionen, att tändas när man låser upp bilen? Tycker det är as-töntigt att de inte tänds direkt när man låser upp bilen.

Går det att programmera om så de tänds direkt?

Edit:
Hittade denna tråd men fattade inte om det löste problemet?
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
#169168
greeeken skrev:Jag frågade detta när jag servade bilen för ett tag sen.
Dom påstog attdet inte går.
Men om det gällde min bil bara för att det är en 01 eller om det går på nyare modeller sa dom inte.
Nej det går inte att få en sån funktion det blir den gula knappen på alla årsmodeller 00-08 !!
#169187
volvo experten skrev:Nej det går inte att få en sån funktion det blir den gula knappen på alla årsmodeller 00-08 !!
Går och går, jag skulle vilja formulera det som att verkstan inte kan för det är klart att det går. Volvo skulle kunna programera om sin larm/fjärr modul och tillåta det eller till och med låta det vara konfigurerbart. Det är surt att de är så ovilliga att ändra sig.

Men tack för svaren iaf!
#169190
bjornw skrev:
volvo experten skrev:Nej det går inte att få en sån funktion det blir den gula knappen på alla årsmodeller 00-08 !!
Går och går, jag skulle vilja formulera det som att verkstan inte kan för det är klart att det går. Volvo skulle kunna programera om sin larm/fjärr modul och tillåta det eller till och med låta det vara konfigurerbart. Det är surt att de är så ovilliga att ändra sig.

Men tack för svaren iaf!
Klart att allt går - ingenting är omöjligt. Men jag tror att volvo experten menar att det idag inte finns någon möjlighet att få denna funktionen eftersom det inte finns stöd för detta i någon mjukvara som finns tillgänglig för oss konsumenter (via volvoverkstäder).

Jag kan komma på en hel hög med roliga grejer som man skulle kunna få i bilen bara man hade haft tillgång till att manipulera mjukvaran i bilen lite. Men så enkelt är det ju inte...
#169201
Marbas skrev:Klart att allt går - ingenting är omöjligt. Men jag tror att volvo experten menar att det idag inte finns någon möjlighet att få denna funktionen eftersom det inte finns stöd för detta i någon mjukvara som finns tillgänglig för oss konsumenter (via volvoverkstäder).
Det var väl typ det jag skrev? Att Volvo kan ... inte att verkstaden kan. Men jag var kanske lite otydlig. Menade samma som dig iaf.
Marbas skrev:Jag kan komma på en hel hög med roliga grejer som man skulle kunna få i bilen bara man hade haft tillgång till att manipulera mjukvaran i bilen lite. Men så enkelt är det ju inte...
Det är ju det som är så surt, att Volvo inte visar lite större vilja till att förändra mjukvaran baserat på input från kunder. För så svårt är det inte. Alternativt skulle man kunna tänka sig att andra bolag som har utrustning på plats, tex BSR, skulle kunna erbjuda den här typen av uppgraderingar också men då kommer lönsamheten in som en faktor.
#169220
bjornw skrev:
Marbas skrev:Klart att allt går - ingenting är omöjligt. Men jag tror att volvo experten menar att det idag inte finns någon möjlighet att få denna funktionen eftersom det inte finns stöd för detta i någon mjukvara som finns tillgänglig för oss konsumenter (via volvoverkstäder).
Det var väl typ det jag skrev? Att Volvo kan ... inte att verkstaden kan. Men jag var kanske lite otydlig. Menade samma som dig iaf.
Marbas skrev:Jag kan komma på en hel hög med roliga grejer som man skulle kunna få i bilen bara man hade haft tillgång till att manipulera mjukvaran i bilen lite. Men så enkelt är det ju inte...
Det är ju det som är så surt, att Volvo inte visar lite större vilja till att förändra mjukvaran baserat på input från kunder. För så svårt är det inte. Alternativt skulle man kunna tänka sig att andra bolag som har utrustning på plats, tex BSR, skulle kunna erbjuda den här typen av uppgraderingar också men då kommer lönsamheten in som en faktor.
Ledsen om jag misstolkade dig :oops: .

Eftersom jag själv arbetar med bla programmering så vore det högst intressant för min egen del att kunna latcha runt lite i koden och modifiera och lägga till för att få lite extra finesser. Andra har ju färdigheter när det gäller trimning och styling av bilar, varför skulle inte jag som kontorsråtta få modda min bil på mitt sätt...?
#169224
Jag kan som sagt inte mer än hålla med dig. Men egentligen så kan du nog, bara du hade rätt verktyg.

Det är troligen inte så tekniskt svårt heller men kräver förståss en hel del jobb och tid. CAN busen gör att det är relativt lätt att komma åt och ändra programmen. Om du skaffar en workbench som stödjer de CPU:er (ECU:er som de heter på bil-språk) som används och en OBD-2 sladd så kan du suga ut de program som finns i bilen idag. Därefter är det "bara" att sitta och penetrera programmen och leta reda på de delar du vill modda. Det jag tycker verkar vara det svåra är att hitta en workbench till rimlig kostnad/gratis som klarar att dekompilera till C-kod. Finns det någon här på forumet som vet vilken workbench som Volvo använder?

Eftersom koden man får ut är helt odokumenterad kommer det förståss inte vara lätta att lista ut vilka snuttar man vill ändra och hur ändringarna slår. Förmodligen måste man köra programmet live, dvs med en diagnosprogramvara inkopplad i bilen, för att kunna avgöra vad som är vad. Att få tag i dokumentation från Volvo måste väl ansees som ganska omöjligt utan infiltratör. Sedan måste man förståss läsa på CAN och OBD standarden så man har lite koll...

Säg till när du fått igång grejjerna :P
#169385
bjornw skrev:Jag kan som sagt inte mer än hålla med dig. Men egentligen så kan du nog, bara du hade rätt verktyg.

Det är troligen inte så tekniskt svårt heller men kräver förståss en hel del jobb och tid. CAN busen gör att det är relativt lätt att komma åt och ändra programmen. Om du skaffar en workbench som stödjer de CPU:er (ECU:er som de heter på bil-språk) som används och en OBD-2 sladd så kan du suga ut de program som finns i bilen idag. Därefter är det "bara" att sitta och penetrera programmen och leta reda på de delar du vill modda. Det jag tycker verkar vara det svåra är att hitta en workbench till rimlig kostnad/gratis som klarar att dekompilera till C-kod. Finns det någon här på forumet som vet vilken workbench som Volvo använder?

Eftersom koden man får ut är helt odokumenterad kommer det förståss inte vara lätta att lista ut vilka snuttar man vill ändra och hur ändringarna slår. Förmodligen måste man köra programmet live, dvs med en diagnosprogramvara inkopplad i bilen, för att kunna avgöra vad som är vad. Att få tag i dokumentation från Volvo måste väl ansees som ganska omöjligt utan infiltratör. Sedan måste man förståss läsa på CAN och OBD standarden så man har lite koll...

Säg till när du fått igång grejjerna :P
Ingenting är ju omöjligt... :wink:

Men tiden är en stor bristvara, i alla fall för min del. Men visst, hade man fått allt klart, men både HW och SW enligt ovan så hade det varit högst intressant att börja "hacka" runt lite i systemet.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]