Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Klonkandet i min bil driver mig till vansinne så vid nästa service ska det fanimig fixas. Min bilmeck gissade vid förra servicen att det är fjädrarna som rör sig. Eftersom jag har läst flera inlägg här på forumet om just detta så tror jag att han har rätt.

Det blir ju en hel del som måste demonteras för att få dit dessa gummiklädda fjädersäten och jag misstänker att en stor del av kostnaden är just arbetstiden. Undrar nu om det finns något mer som jag bör låta byta i samband med detta? Kanske fjäderbenslagren (om det nu heter så)? Jag är precis kass på bilar och vet knappt vad prylarna i hjulupphängningen heter :lol:

Bilen är en V70 2,5T AWD (MY04)och servicen i fråga är för 8000 mil.

Tacksam för synpunkter
Hej

OM du vill veta om just dina lagrena längst upp är dåliga så uppna motorhuven vicka bilen fram o tillbaka läg handen på lagret då ska du känna om det glappar.

Fjädrar och dämpare börjar bli dåliga vid 12000mil kan vara i åtanke att även byta de? kanske även fixa sänkningsats samtidgt från GE ?

Jag bytte bara lagrena och fjädersätena samt dämpare och fjäder. då blev det slut klonkande! Kan vara nån mera gummi grejj uppe i huset. Fråga gärna din volvo mek de ska veta vad som bör bytas! det är en hel del små gummigrejjor som rekomenderas men det behövde jag inte byta för det skulle bli tyst!

/ mvh Johan
Xioz skrev:Hej

OM du vill veta om just dina lagrena längst upp är dåliga så uppna motorhuven vicka bilen fram o tillbaka läg handen på lagret då ska du känna om det glappar.

Fjädrar och dämpare börjar bli dåliga vid 12000mil kan vara i åtanke att även byta de? kanske även fixa sänkningsats samtidgt från GE ?

Jag bytte bara lagrena och fjädersätena samt dämpare och fjäder. då blev det slut klonkande! Kan vara nån mera gummi grejj uppe i huset. Fråga gärna din volvo mek de ska veta vad som bör bytas! det är en hel del små gummigrejjor som rekomenderas men det behövde jag inte byta för det skulle bli tyst!

/ mvh Johan
Byt övre fjädersäten och låt få monterat isolatorer (Gummin) sällan problem med övre lagringarna!!
På tal om sänkning - Det är väl mycket luft i hjulhuset så en sänkning har jag funderat på. Jag hittade en sida med Volvo orginaldelar och där fanns olika sänkningssattser, det stod dock "EJ AWD" samtliga. Finns det inte orginal för AWD? Vad är GE?

Xios/Johan, vad fick du betala för bytet? Klonkandet måste förvisso bort till varje pris men det vore najs att få en fingervisning om priset.
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]