NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jhedin
Jag tycker funktsensorn skulle vara standard. Det blir mer vanligt att mäta fukt och inte bara temperatur för att få bra klimat. 750kr är inte så mycket att sucka över. Det är mer principen tycker jag.

Dieselvärmaren däremot är superbra även om ljudnivån skrämmer grannarna. Jag kostade på mig fjärrkontrollen och det är perfekt när jag är iväg och inte vet när jag ska åka igen. Ett enkelt tryck så startar värmaren utan att jag behöver gå ut till bilen.
av marcbe
Fuktsensorn gör ECC-funktionen mer komplett.
Köper man en bil med ECC och lever/kör i ett kallt och fuktigt klimat (tex Sverige) skall man absolut ta med fuktsensor om det finns.

Det är ju Volvos marknadsavdelning som avgör vad som skall vara standardutrustning och vad som skall vara option. Här har man gjort bedömningen att kunderna inte skulle uppskatta ett höjt grundpris för att få denna funktionen utan lagt som ett tillval. Vilket kan tyckas synd, eftersom, som någon sade, vem f-n lägger pengar på att uppgradera klimatanläggning. Fälgar, styling, audio är väl där man lägger till, som normal kund.

Troligen/förhoppningsvis blir det väl standardutrustning ihop med ECC-paketet framöver, men när är frågan.
av Dennisen
Titaniumgrå skrev:Verkar som om det är standard nu, hittar inget tillval.
Jag hade det med i min ursprungliga beställning för 750 kr , men när jag fick bilen såg jag i spec att den var borta. Skumberg, måste jag kolla. I och för sig har jag inte märkt att det skulle vara några problems vad gäller ECC men....
av LJN
-Sen när är fuktsensorn standard? Jag har en V50 MY2008 och vad jag "vet" så har jag ingen?

Eller hur kan man kolla att den finns? Och jag kan meddela att min V50 får lätt imma på rutorna.
Några sådana problem hade jag aldrig med min g:a S60...
LJN skrev:-Sen när är fuktsensorn standard? Jag har en V50 MY2008 och vad jag "vet" så har jag ingen?

Eller hur kan man kolla att den finns? Och jag kan meddela att min V50 får lätt imma på rutorna.
Några sådana problem hade jag aldrig med min g:a S60...
Jag "byggde" en en bil på Volvos hemsida och i den sammanställningen under Värme- och ventilation så står det Fuktsensor.
Konstigt nog så är den inte specad på orderbekräftelsen!
av Dennisen
Enligt uppgift från en försäljare (inte "min" dock) så är fuktsensorn standard alt. följer den med på köpet numera. Jag har inte några problem med imma i vilket fall som helst, det som bildas försvinner i ett nafs.
av jumu01
SAAB_91 skrev:Förmodligen en sensor i förarstolens sittdyna som känner av om föraren kissar på sig av den upphetsande körupplevelsen. Om den ger utslag så går kupéfläkten upp på fullvarv för att ventilera ut fukten. :D
(F'låt, jag kunde inte låta bli)

Skämt åsido, jag har också sett tillbehöret och inte ens Volvohandlaren visste var det var för pryl........så frågan kvarstår.

Hälsningar

SAAB_91
Du jobbar inte som komiker?, länge sedan jag fick mig ett så gott skratt!!! :lol: :lol: :lol:

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]

Det är en del på forumet som kör V[…]